”Coronakrisen er ligesom frit fald fra 10 meter vippen. Det berører os nu, men også ind i fremtiden.” Sådan lyder det fra den danske børnetøjsvirksomhed Molo, som ligesom utallige andre i modebranchen oplever bugnende lagre i en tid, hvor ingen kan betale.

Modebranchen er i dvale. Utallige butikker er lukket, og de få, som stadig har åbent, har nærmest ingen kunder. Forbrugeren er nemlig ved at vænne sig til en ny hverdag, hvor privatforbruget sænkes markant.

De forårsvarer, som modevirksomhedernes kunder har bestilt for mange måneder siden og skulle modtage om lidt, ligger allerede på modevirksomhedens lagre eller kommer om kort tid. De leveringer forsøger kunderne nu at slippe for – og kan de ikke slippe, kan mange ikke betale.

En ud af mange danske modevirksomheder, som er hårdt ramt, er børnetøjsvirksomheden Molo. Virksomhedens omsætning er næsten forduftet, alt imens virksomheden har utallige sæsonvarer på lageret, som i løbet af kort tid vil blive usælgelige.

”Lige nu minder det mest af alt om frit fald fra 10 meter vippen, hvor krisen både berør os i indeværende sæson, men også ind i fremtiden. Vi står midt i et salg af sæsonvarer til forår/sommer 2021, og der er altså ikke mange kunder, som vi kan sælge det til. Vores helt store wholesale-kunder har blandt andet forbud mod at placere ordrer i en vis periode fremadrettet,” fortæller Molo til TØJ.

Børnetøjsvirksomheden prøver at håndtere krisen så godt som overhovedet muligt.

”Det er desværre ikke kun en ’her-og-nu-problematik’, men vi forsøger at indrette os herefter, og søsætter flere tiltag for at dæmme så godt op som muligt,” tilføjer Molo.

En anden dansk modevirksomhed, som er hårdt ramt, er Samsøe Samsøe, hvor adm. direktør, Peter Sextus, fastslår overfor Børsen, at alt er frosset fast.

”Varerne ligger stille i butikker og på vores lagre. Vi har varer liggende for 90 mio. kroner, og i april modtager vi yderligere varer for 60 mio. kroner. De er til kunder, der for længst har bestilt, men nu ikke har lyst til at modtage. Og en stor del af dem, kan formentlig heller ikke betale,”  forklarer han.

 

Krisen rammer branchen på alle fronter

TØJ kunne i starten af ugen fortælle, hvordan brancheorganisationen Wear og Dansk Mode & Textil vurderede, at den danske modebranche stod til at miste omkring 20 mia. kroner på baggrund af Covid-19.

Adm. direktør for Wear, Nikolai Klausen, understreger nu overfor Børsen alvoren i den krise, som modebranchen befinder sig i, hvor branchen rammes af massive udfordringer fra alle sider.

”Den aktuelle situation for branchen er ligesom at køre i bil direkte ind i en betonmur – salget er stoppet. Og samtidig kommer de store varelagre, som virksomheden har, til at virke som om en lastbil brager op bagi i den stillestående bil. Fra den ene side rammes branchen så af manglende betalinger fra kunderne og fra den anden side af arbejdet med at designe og sælge de kollektioner, som skal sælges i butikkerne til vinter og næste forår,” forklarer han.

 

Genåbning af Europa er altafgørende

Nikolai Klausen tilføjer i artiklen på Børsen, at den langsomme genåbning af Danmark efter påske vil hjælpe med at tø den fastfrosne modebranche en smule op. Men det, som for alvor vil få modebranchen i gang igen, er åbningen af de udenlandske markeder.

”Mange af virksomhederne har jo en eksportandel på 80, måske 90 procent, så det er afgørende vigtigt at så mange modebutikker som muligt i ikke mindst Europa igen åbner så hurtigt som muligt,” fortæller han.

Den danske modeindustri sælger for omkring 46 mia. kroner årligt. En tredjedel til kunder i Danmark, primært danske butikker, mens resten afsættes på eksportmarkederne. Tyskland er det største marked og derefter følger Sverige, Holland og Norge.