Site icon Branchebladet TØJ

Salg af dansk modetøj går tilbage

Modevirksomhedernes salg til detailhandel og grossister i ind- og udland er faldet med 1,2 mia. kroner siden 2018.

2019 har ikke været modebranchens bedste år. Månedsopgørelserne fra Danmarks Statistik over salget af sko og beklædning har overvejende meldt om enten tilbagegang eller stagnation, og efter fem år med stigende vækst går modevirksomhedernes samlede salg til detailhandel og grossister i ind- og udland i 2019 tilbage med 2,5 procent svarende til 1,2 mia. kroner i forhold til 2018.

Den samlede omsætning for modebranchen lander således for 2019 på 45,8 mia. kroner. Sådan lyder udmeldingen fra Dansk Mode & Textil, som har estimeret tallene for 2019’s fjerde kvartal. Det skriver Børsen.

Det er særligt tøjsalget i Danmark, der er ramt og er faldet med 6,5 procent, svarende til omkring 1 mia. kroner. Også eksporten er påvirket og er efter flere år med buldrende fremgang nu næsten stagneret og går tilbage med 0,4 procent, viser tallene ifølge Børsen.

Hvor eksporten til Polen er steget med hele 140 procent, er eksporten til Tyskland, som er dansk modeindustris største marked, gået tilbage med 6,8 procent, viser tallene fra Dansk Mode & Textil ifølge Jyllands-Posten.

 

De lave priser presser

Den negative udvikling skal navnlig tilskrives de faldende tøjpriser, idet antallet af solgte t-shirts, bluser, jeans og kjoler ligger forholdsvist stabilt, lyder det fra den internationale chef i Dansk Mode & Textil, Michael Hillmose, i Børsen.

”Både økonomi og forbrugsvaner spiller ind – især holdes der igen inden for tøj til kvinder. Målt i volumen er der dog tale om samme totale mængde tøj til danskerne. Så der er pres på priserne, der falder. Branchen præges af omfattende rabatter og udsalgskampagner, som den voksende nethandel i høj grad er med til at præge,” udtaler han i en artikel i Jyllands-Posten.

Godt halvdelen af alle danske køb i kategorien tøj, sko og smykker sker på udenlandske webshops, lød det sidste forår fra Foreningen for Dansk Internethandel. Forbrugerne går på tilbudsjagt, og det er især modevirksomheder i lavpris- og midtmarkedet, der har haft det svært i konkurrencen mod internationale giganter som Zara og H&M, der har et stort udvalg til små penge.

Således kunne TØJ berette i forbindelse med udgivelsen Modeanalysen 2019 fra Deloitte i august sidste år, hvor brancheleder for mode- og tekstilindustrien hos Deloitte, Morten Gade Steinmetz, udtalte, at de virksomheder, der ville klare sig godt, ville være dem, der formåede at omstille forretningen til prispresset.

Exit mobile version