Site icon Branchebladet TØJ

Gossia: Når væksteventyr, venskab og vilje smelter sammen

Et powerteam af erfarne profiler fra branchen er gået sammen og startede i 2021 brandet Gossia. Med en fælles passion for retail, mode og design er holdet bag på en mission, der kombinerer både vækst og venskab.

”Det var faktisk hendes skyld, at vi overhovedet star­tede Gossia. Jeg havde besluttet mig for, at jeg ikke skulle have flere brands,” siger CEO hos Gossia, Kristian Kristensen, og peger grinende på designer Marianne Schmidt, som han har arbejdet sammen med igennem 17 år i forskellige modevirksomheder.

Netop dét er kernen i virksomheden: gode relationer og et bankende hjerte for mode. Bag Gossia er et stærkt persongalleri med kendte ansigter fra branchen, som har det tilfælles, at de tidligere har arbejdet sammen. Nu er de igen samlet efter et par afstikkere hos andre modebrands, leverandører til branchen eller modekoncerner, og deres fælles destination har siden været Gossias kontor og showroom i Vejle.
Her er på alle måder højt til loftet, da TØJs udsendte er på besøg. Det er tydeligt at mærke, at det er personer, som kender hinanden godt, og som glædeligt deler ud af både smil og brancheviden.

Rundt om et marmorbord i showroomet sidder administrerende direktør Kristian Kristensen, salgschef Line Bruun Jessen, designer Marianne Schmidt og Christina Brøndum Schmidt. Sidstnævnte er virksomhedens lim, som de andre kollegaer kalder det, og hun står til daglig for alt fra indkøb og eksport til kundeservice. Derudover består Gossia-teamet også af salgsansvarlig Pernille Olsen og konstruktør Dianna Lunge. Alle funktioner derudover som for eksempel it, økonomi og PR er udliciteret til andre ’dygtige samarbejdspartnere,’ som de formulerer det. Holdet bag er egentlig ikke meget for at komme med deciderede titler:

”Vi har en ultraflad organisation. Vores fundament bygger på relationer og er skabt af passion. Derfor spiller vi hinanden gode, og det er i teorien underordnet, hvem der har ansvar for hvad. Her er det den bedste idé, der bestemmer,” fortæller Kristian Kristensen, som tidligere har været i ejerkredsen hos Ball Group og i dag også sidder i bestyrelsen hos Fransi og H2O. Han suppleres af Christina Brøndum Schmidt.
”Vores arbejdsopgaver er ret flydende, og alle melder til bordet. Det giver helt sig selv, når der ikke er syv forskellige afdelinger i virksomheden. Vi griber selv stort som småt.”

Netop fordi teamet kendte hinanden i forvejen, er der en fælles vilje til at smøge ærmerne op og sammen banke drømmen om Gossia op. Brandet er på kun tre år lykkedes med cirka 110 danske forhandlere og over 100 norske forhandlere. Sidstnævnte varetages af agenturet Storheil.
”Vi er alle kommet hjem igen. Forstået på den måde at Gossia er vores anden familie. Det er vores base, hvor vi er trygge. Vi er trygge i teamet, trygge i produk­tet, trygge i arbejdsdagen, og det gør, at hverdagen glider. Her er aldrig en dårlig mandag,” siger Marianne Schmidt.

Umage i medgang og modgang
Trods stærke relationer og et smittende energiniveau er det ikke en kaffeklub, hvor man kan læne sig til­bage. Ambitionerne er tårnhøje. En ambition om at vækste og sprinte derudad. Deres mange år i branchen gør, at alle om bordet har en kommerciel forståelse og et nærmest gnistrende salgsdrive:
”Vi sælger aktier forklædt som tøj. Det er vigtigt for os, at der er et godt gennemsalg af varerne i butikkerne. Vi hjælper forhandlerne med at have de rigtige produkter på hylderne, og at tøjet har de rigtige place­ringer på hylderne,” fortæller Kristian Kristensen.

Hos Gossia tør de være noget for deres kunder. De er med indover alt fra bryllupper til hverdagslivet i butikken:
”Vi bekymrer os om vores forhandlere. Derfor sælger vi ikke bare tøj. Vi er samarbejdspartnere, hvor det går begge veje. Vi viser dem, at vi vil dem og forstår deres behov og udfordringer,” siger Line Bruun Jessen, der til daglig er ansvarlig for de jyske kunder og eksportsalget.
Det kommercielle mindset begynder allerede i designprocessen ved skrivebordet. Marianne Schmidt tegner selv alle kollektionerne, hvorefter det kommer videre til deres in house-konstruktør:

”Kendetegnet for Gossia er det feminine tilsat et spark i den modsatte retning for eksempel med sporty detaljer. Jeg bruger naturlige kvaliteter og mikser gamle printteknikker, broderier og blonder. Det behøver ikke være sødt med sød på. Når jeg designer, tænker jeg på hele værdikæden. Det vil sige på ønsker fra butikkerne og ud af butik – altså hvad forbrugerne vil have.”

Marianne Schmidts kommercielle forståelse kommer til udtryk hos forhandlerne:
”Vi hører ofte, at det føles trygt at ekspedere og sælge Gossia i butikkerne. Vi har for eksempel et par bukser, der hurtigt blev vores bedst solgte model, som butikkerne altid genbestiller, og som kunderne køber i nye farver hver sæson,” fortæller Line Bruun Jessen og fortsætter:

”Kundekontakten giver os relationer og vores viden. Når vi besøger butikkerne, kan vi mærke markedet og dermed kunderne. Den viden bringer jeg med hjem på kontoret i Vejle, og dermed kan Gossia blive en succes både for os og for vores samarbejdspartnere. Men det kræver, at man snakker sammen og også tør spørge ind til salgstallene og udfordringerne i butikkerne.”

I dag arbejder Gossia tættest mulig på sæson, så trends og farver rammer et aktuelt marked og en reel efterspørgsel. Størstedelen af tøjet produceres i Kina, og derudover har de leverandører i Indien, Tyrkiet og Italien.

”Vi samarbejder med mennesker, der gør sig umage – og derfor har vi det også svært med folk, der ikke gør sig umage. Vi har i dag fantastisk dygtige leveran­dører, der kan ramme dét, vi vil i forhold til kvalitet og idéer,” fortæller Kristian Kristensen.

Passionen og viljen til at lykkes med Gossia er kodeordene for teamet, der rimer på ambitiøs og målrettet. Det hele er pakket ind i et blødt lag af omtanke for hinanden og en god portion humor. På en måde hvor de husker aldrene på hinandens børn – også når de selv ikke gør – og træner sammen to gange om ugen. For at passe på sig selv og hinanden.

Hos Gossia er de meget bevidste om, hvad de vil og ikke vil. Derfor er de også gået udenom de store onlineforhandlere. Af den simple grund at teamet kommer fra retail og vil retail. Holdet bag har skabt en modevirksomhed med alt dét, de ønsker sig: Mennesker og samarbejdspartnere, der gør sig umage, godt design, tryghed og venskaber.
”Vi er på en rejse, som har åbne vinduer. Vi kigger ud på en stor verden med masser af muligheder. Men vi gør det på vores måde,” slutter Kristian Kristensen.


Exit mobile version