Denne artikel er normalt låst og forbeholdt abonnenter på TØJ – Fashion & Business Trends, men vi har låst den op og gjort den tilgængelig for dig. God læselyst! PS. Vil du fremover fortsat have adgang til artikler som denne? Læs mere om muligheden for et abonnement her.
Vibholm er på 17 år gået fra at have én butik til at være en landsdækkende smykkekæde med stor onlinevækst og digitale muskler. Kodeordene hos Vibholm er den gode kundeoplevelse, høj faglighed og et stærkt samspil mellem deres butikker og onlinekanaler.
Vibholm har været igennem en transformation i løbet af de seneste 17 år. De åbnede deres første butik i 2007 på strøget i Aarhus. I mange år fungerede de som en traditionel smykkebutik med fokus på primært fysisk tilstedeværelse. Vibholm er i dag en landsdækkende smykkekæde med 24 butikker. De har samtidig investeret kraftigt i deres digitale udvikling og fungerer nu som en moderne omnichannel-virksomhed. Senest har Vibholm også lanceret deres egne smykkebrands som et supplement til deres eksisterende danske og internationale smykkemærker. Bag virksomheden står Tenna Vibholm, som havde et ønske om at skabe en anderledes guldsmed med fokus på de modeprægede smykkebrands. TØJ har interviewet Vibholms digitale team, der består af digital direktør, Anders Dahl, og Mai Steenkjær, digital marketing manager, om Vibholms transformation.
I er i gang med at give nogle af jeres fysiske butikker ‘facelifts’. Hvad skal en moderne smykkebutik kunne anno 2024?
Det er afgørende, at vores butikker afspejler vores værdier og identitet som virksomhed. Vi vil inspirere og skabe oplevelser. Kunderne skal kunne se og røre smykkerne, finde inspiration og få idéer til smykkelooks. Samtidig skal et dygtigt personale kunne rådgive kunderne, uanset om de er på udkig efter de nyeste trends eller skal have hjælp til produkter med teknisk kompleksitet. Derudover kigger vi på, hvad butikkerne skal indeholde, og hvordan de skal indrettes for at imødekomme kundernes stigende behov og krav til digitalisering. Vi tilbyder derfor digitale kiosk-løsninger, nem afhentning af onlineordrer og hurtig kommunikation butikkerne imellem.
I er meget åbne på jeres sociale medier og skaber stor gennemsigtighed. Hvilke værdier er vigtige for jer?
Hele kulturen i virksomheden bærer i høj grad præg af, at Vibholm er startet som en familievirksomhed. Og det er vi stadig den dag i dag. Det betyder, at vi er meget bevidste om vores måde at kommunikere på. Vi ønsker at skabe en god og inkluderende oplevelse. Det forsøger vi at gøre, uanset om kunderne besøger én af vores butikker eller møder os på sociale medier. Vi ved, hvem vores kunder er og vil gerne betragtes som deres ’veninde,’ der guider dem igennem vores smykkeunivers, når de skal vælge ure og smykker.
I har et stort fokus på events. Hvorfor?
Vi har netop afholdt et stort event i samarbejde med foreningen Hjernebarnet i forbindelse med lanceringen af det støttesmykke, vi har udviklet sammen. Her forvandlede vi vores hovedkontor i Risskov til et legeland fyldt med kreaværksteder, ballonkunstner, popcornmaskine og motorikbaner. Vi åbnede lokalerne for børn og forældre fra Hjernebarnet til en fantastisk dag udelukkende på børnenes præmisser. Som noget nyt afholder vi også et stort ’Smykdig’-event på hovedkontoret. Her inviterer vi kunderne til spisning, samtidig med at de har mulighed for at være kreative og lave deres egne smykker. Events som disse er vigtige for den position, vi ønsker at indtage og de værdier, der findes i Vibholm. Det giver os mulighed for at vise åbenhed og gennemsigtighed, selvom vi efterhånden har udviklet os til en stor virksomhed.
Hvordan spiller Vibholms 24 butikker sammen med jeres voksende onlineunivers?
Vi er meget bevidste om, at vores butikker og onlinekanaler ikke kan stå alene og fungere som adskilte enheder. Gennem vores omnichannel-strategi forsøger vi at drive trafik fra webshop til vores butikker, men også omvendt. Vi skal være der, hvor kunderne ønsker at møde os.
Hvordan bruger Vibholm influencer marketing?
Vi allokerer en del ressourcer til det, da vi kan måle en positiv effekt på både salg, brand og kendskab. Gennem de seneste år har vi udarbejdet en struktureret tilgang til vores arbejde med influencer marketing. Vi har især arbejdet med influencere via længerevarende samarbejder. Samarbejder, der har gjort, at vi har opbygget et stærkt ambassadørkorps og nære relationer til vores faste influencere. Vores erfaring er, at det at skabe et stærkt community er afgørende for den succes, vi kan skabe sammen med influencerne på den lange bane.
Hvornår og hvorfor begyndte I at lave jeres egne smykker?
Vi har altid arbejdet med egne smykker under Vibholm navnet. I første omgang Vibholm Sølv og Guld. Senere har vi tilføjet både Diamonds, Kids og Men, så vi nu dækker bredt med vores eget sortiment. I starten af 2020 begyndte vi at arbejde med egne brands frakoblet Vibholm navnet. Her lancerede vi vores eget brand LuvaLu Jewellery, hvilket har været en stor succes. Siden har vi udvidet listen af egne brands med mærkerne View Jewellery, Cavi Watches og senest Baía Jewellery. Med vores egne brands har vi mulighed for at ramme nye målgrupper, arbejde med forskellige materialer og ramme specifikke trends og tendenser.
Hvad byder fremtiden på for Vibholm?
Vi har allerede mange nyt spændende tiltag på tegnebrættet. Det omfatter blandt andet nye designcollabs, lancering af nye brands samt et øget fokus på kundeloyalitet. Derudover fortsætter vi med et klart fokus på vores digitale kanaler. Vi har oplevet en stor vækst i vores onlinesalg, men vi ser stadig et stort uudnyttet potentiale. Fundamentet for vores fremtidige vækst er vores gode kundeservice, stærke faglighed og et alsidigt brand- og produktmiks kombineret med vores omnichannel-strategi.