Selv om danskerne så småt er begyndt at bruge penge igen, er der stadig mange forbrugere, der vælger at undgå de fysiske tøjbutikker. Det viser nye tal fra YouGov.

Danskernes forbrug stiger stille og roligt igen, men det er dog stadigvæk lavere end før pandemien. Det viser YouGovs globale Covid-19 tracking-undersøgelse, der undersøger ændringerne i forbrugernes ønsker, indkøbsvaner og levevis på ugebasis.

Siden slutningen af marts og frem til maj angav i snit 40 procent af forbrugerne, at de brugte færre penge på personligt forbrug i fysiske butikker grundet Covid-19, mens omkring 15 procent brugte færre penge på nettet.

Allerede i løbet af den anden uge i juni er andelen af forbrugerne, der bruger færre penge i de fysiske butikker, faldet fra 40 til 24 procent. Det vil sige, at danskerne altså bruger flere penge i de fysiske butikker i de to første uger af juni sammenlignet med perioden fra slutningen af marts frem til maj. Udviklingen i onlineforbruget oplever en svag fremgang. Her falder andelen af forbrugere, der bruger færre penge på nettet, fra 15 procent i maj til 11 procent i juni.


Tøjbutikkerne er stadig ramt

Selv om undersøgelsen viser en tendens, der peger i retning af, at danskerne igen begynder at bruge penge i de fysiske butikker, tyder det dog på, at særligt tøjbutikkerne stadig er udfordret. Næsten hver tredje dansker bruger nemlig færre penge på tøj i de fysiske butikker, mens kun 7 procent bruger mere. Her er det især de unge mellem 18 til 29 år, der bruger flere penge på tøj i juni sammenlignet med april og maj.

Undersøgelsen er en del af YouGovs globale tracking-undersøgelse om Covid-19. Den er baseret på interviews med 1000 repræsentativt udvalgte personer per uge over 18 år fra YouGov panelet i perioden fra den 11. marts til den 10. juni 2020.

Foto: Unsplash.com