På Herretøjsmessen i Vejle har indkøbere og leverandører mulighed for at mødes under uformelle og hyggelige forhold med fokus på de nye kollektioner.

​Herretøjsmessen, som arrangeres af Nord-Fair, afholdes to gange om året i Vejle. Udstillerskaren tæller både danske agenter og danske tøjproducenter samt udenlandske brands uden agenter.​ TØJ – Fashion & Business Trends besøgte messen på andendagen.

 

Cramer Agentur: ”Et perfekt setup”

Cramer Agentur var blandt udstillerne på Herretøjsmessen, og her mødte redaktionen bag TØJ – Fashion & Business Frank Cramer til en snak om brandet Hajo, som er et nyt brand i agenturets portefølje.

”Jeg fik agenturet på Hajo i november 2021, og jeg er allerede meget begejstret for brandet, da det er blevet taget rigtig godt imod på det danske marked,” fortæller Frank Cramer, som står bag Cramer Agentur.

Hajo er kendetegnet ved klassiske styles i høj kvaliteter og flotte farver, hvilket gør, at slutkunderne vender tilbage, når de først har stiftet bekendtskab med brandet. Sortimentet består primært af polotrøjer og t-shirts.

”En af de mest eftertragtede modeller hedder ’Stay Fresh’, hvor materialet er superblødt, og samtidig føles det nærmest koldt af have på, uanset hvor varmt det er,” forklarer Frank Cramer og tilføjer:

”Hajo er desuden rigtig gode til farver – både helfarver, men også blokstriber på tøjet, hvilket mange butikker efterspørger som et supplement til de mere klassiske farver.”

Frank Cramer fortæller, at tøjet fra Hajo ligger godt rent prismæssigt med en god mark up til butikkerne.

”Udover at give en god mark up for butikkerne, så får slutforbrugerne også rigtig meget for pengene, når de køber tøjet fra Hajo,” siger Frank Cramer, som er meget tilfreds med at være på Herretøjsmessen i Vejle.

”For mig er det et perfekt setup, da jeg bosiddende på Sjælland og derfor har mulighed for at mødes med de jyske og fynske kunder her i Vejle. I stedet for at være på landevejen i en uge, kan jeg samle det på to dage under Herretøjsmessen.”

 

Foto: Hajo

Bertoni: ”Vi vil gerne brande os overfor branchen”

​En af de forholdsvis nye udstillere på Herretøjsmessen i Vejle er Bertoni, som i år kan fejre 50-års jubilæum.

“Vi bruger denne messe for at teste Bertoni version 2.0 med en ny fokuseret designretning. Folk kender brandet for de klassiske jakkesæt, men vi vil gerne vise, at vi også kan tilbyde et andet og mere casual udtryk,” lyder det fra Mathias Klein, som er Retail Manager hos Bertoni, som tilføjer:

”Det betyder ikke, at vi går væk fra tailoring, da det er en væsentlig del af vores DNA, og det vil det fortsat blive ved med være.”

I modsætning til mange af de øvrige udstillere i Vejle, har det danske herretøjsbrand ikke lavet så mange aftaler i forvejen, men det er ifølge Mathias Klein heller ikke meningen med deltagelsen:

”Vi vil gerne bruge messen til at brande os overfor branchen og gøre opmærksom på, at vi efter 50 år stadig er en vigtig spiller inden for herretøj. Især søndag var der rigtig mange forbi vores stand, hvor vi også fik flere nye kunder.”

Bertonis største markeder er Danmark og Norge, og det giver også god mening, eftersom det er i de to lande, at brandet har egne retailbutikker.

”Kendskabsgraden til Bertoni er høj i både Danmark og Norge, hvor vi også har vores egne butikker, men vi håber, at vi på sigt kan udvide med egne butikker på andre markeder,” fortæller Mathias Klein.

Et af de områder, som brandet arbejder meget med er bæredygtighed, og i anledning af 50-års jubilæet præsenterer Bertoni et limited edition jakkesæt, som er lavet af nøje udvalgte metervarer og er vævet i Portugal. Materialet indeholder også genanvendt uld- og polyesterfibre for at sænke CO2-aftrykket.

”Hos Bertoni lægger vi stor vægt på lang holdbarhed i tøjet. Derfor har vi blandt andet også washable jakkesæt, som kan bruges i længere tid, i og med at det kan vaskes.”

Foto: Bertoni