Flere værktøjer mod smittespredningen er taget i brug, og det er denne gang gået udover storcentrene og den resterende detailhandel. Magasin og Bahne omstiller sig over natten til de nye restriktioner, og hos Ball Group ser man ind i at gå fra at miste 30 procent af omsætningen i butikkerne til det hele.

Der blev talt om nedlukning allerede den 9. december 2020, da restauranter, biografer og barer i 31 kommuner skulle lukke frem til begyndelsen af det nye år. Der skulle dog ikke gå meget mere end en uge, førend Danmark ser ud som i foråret: Med alt lukket ned.

I går, den 16. december,  kom det nemlig frem på et pressemøde, at storcentre – med nærmest omgående virkning – skulle lukke ned. Fra i dag, den 17. december, er alle storcentre nemlig lukket ned helt frem til begyndelsen af det nye år. Det fik blandt andre Magasin til at reagere hurtigt og forlænge åbningstiden i alle stormagasiner til midnat for at give en sidste mulighed for at gøre julegaveindkøbene.

“Vi har lynende travlt og har igennem aftenen og natten omstillet vores forretninger og flyttet rundt, så alle vores kunder fortsat kan hente deres pakke i pakkeshoppene. Vi har opgraderet vores services, som vi tilbyder til vores kunder. Vi er naturligvis kede af at lukke midt i vores travleste juleperiode, men heldigvis har vi magasin.dk, hvor kunderne kan shoppe 24/7,” lyder det i en kommentar fra Margrethe Dal Lehrmann, der er indkøbsdirektør i Magasin, til TØJ.

De services, som Magasin nu tilbyder, er:

  • Gaveshopping med video med stormagasinets eksperter
  • Drive-in til afhentning af varer på Kongens Nytorv
  • Personlig shopping via video
  • Beauty shopping via video

 

“Det er og bliver et hårdt slag for alle detailhandlere”

“Vi kunne godt have ønsket os en bedre timing og tidligere udmelding omkring nedlukning – og selvfølgelig fået den sidste uges julehandel med. Det er jo ikke hvilken som helst periode, vi bliver lukket ned i. Det er en periode med en kæmpe omsætning. Hertil kommer alle sæsonvarerne, som mister deres værdi. Det kommer virkelig til at gøre ondt på hele detailhandlen.”

Sådan skriver Helle Bahne, medejer og Retail Manager hos Bahne, i en kommentar til TØJ i forbindelse med gårsdagens nye restriktioner.

Bahne har over natten udvidet åbningstiderne i de ni strøgbutikker, som kæden har, så kunderne fortsat kan handle julegaver – forhåbentligt med trafikken fordelt over hele åbningstiden fra kl. 10 til 20.

Desuden fortæller Helle Bahne, at gavebytning først kan ske i januar, og at udsalget allerede kan komme i spil inden jul, afhængigt af hvad der sker de få næste dage.

“Nu afhænger det hele af, hvornår vi må åbne op igen, og hvad udmeldingen bliver op til den 3. januar 2021. Der er ingen tvivl om, at dette er og bliver et ekstra og hårdt slag for alle detailhandlere, hvor vi først kommer til at se konsekvenserne i det nye år,” lyder det fra Helle Bahne, der dog forventer, at Bahne også kommer igennem denne nedlukning.

 

Fra 30 procents til 100 procents nedgang

Hos Ball Group, der blandt andet står bag Zizzi-brandet, er man også ærgerlig over de nye restriktioner.

“Det bliver et kedeligt punktum for et kedeligt 2020. Jeg kan ikke på stående fod vurdere, hvad det kommer til at koste os. Men det bliver en dyr omgang,” lyder det i en kommentar fra adm. direktør i Ball Group, Kuno Kildetoft, til Børsen, om de nye restriktioner.

Under de samme restriktioner i foråret mistede Ball Group 40 mio. kroner i løbet af to måneder, fordi halvdelen af virksomhedens Zizzi-butikker ligger i indkøbscentre – resten i gågader.

“Vi havde jo regnet med og planlagt efter, at den kommende weekend og de efterfølgende dage skulle være vores største salgsuge hele året – i konkurrence med Black Friday. Sådan bliver det ikke. Vi havde en god sommer og start på efteråret, men siden der blev indført krav om mundbind, er det kun fået en vej – nedad. Når der nu lukkes ned, så går vi jo fra at miste måske 30 procent af omsætningen i en butik til det hele,” forklarer Kuno Kildetoft, der dog trods alt er glad for, at onlineshoppen kører fint.

Foto: Pexels