Den danske skokæde Skoringen satser på det voksende marked for moderigtige sportssko og åbner op for et nyt butikskoncept. Der åbnes i alt 21 butikker i Danmark og Norge.

Skoringen har netop offentliggjort, at de vil åbne op for et nyt butikskoncept med sneakers. Åbningen af de nye butikker, der kommer til at gå under navnet Sneax Stores, kommer i kølvandet på den intense kamp om forbrugerne i detailhandlen. Det skriver Skoringen i en pressemeddelelse.

Udfordringerne for skobranchens detailhandel kom tilmed til syne i det netop offentliggjorte årsregnskab for selskabet Shoe-d-vision, som ejer Skoringen, hvor et dyk i omsætningen blandt andet blev begrundet med et udfordrende år for skobranchen med vigende salg og lukkede butikker.

Med målet at om øge salget og tiltrække nye kunder, satser Shoe-d-vision nu på et nyt og voksende marked – nemlig sneakers.

”Det er ikke noget hemmelighed, at detailhandlen og den internationale skobranche er presset. Især med ændrede forbrugsmønstre og onlinehandel. Salget af sneakers vokser dog. Faktisk er syv ud af de ti mest googlede skomodeller online sneakers. Derfor er det et superinteressant marked, som vi bare skal ind i,” udtaler adm. direktør i Skoringen, Frank Siim Sørensen.

I første etape åbnes ti Sneax Store-butikker i Danmark og 11 i Norge. Butikkerne ligger som selvstændige afdelinger hos eksisterende Skoringen-butikker – flere af dem med egen indgang. Målet er at lancere skoene i eget butiksmiljø for dermed at give den samlede kæde en stærkere position på markedet.

”Med Sneax Stores tror vi på, at vi rammer godt ind i tidens populære trend og dermed også en større målgruppe. Sneakers bliver kun mere og mere populære og fylder mere og mere, ikke kun i gadebilledet men også på hylderne hos både de traditionelle skoforhandlere, sportsbutikkerne og i online fashion shops. Sneakers appellerer jo til alle aldersgrupper, og det er også klart den hurtigst voksende kategori hos os. Så selvfølgelig skal vi, som Danmarks største skokæde, også være stærke inden for det segment,” konkluderer Frank Siim Sørensen.

 

Konceptet er testet af

Forud for de planlagte Sneax Store-åbninger ligger et stort forarbejde, hvor kæden har testet konceptet i henholdsvis en af kædens butikker i Roskilde og i Oslo. Begge steder har tilbagemeldingerne været yderst positive, både fra kunderne, ejerne og personalet.

”Vi har testet Sneax Store-konceptet i to butikker over en periode på seks måneder. Både kunderne og vores personale er enormt begejstrede for det nye koncept, og vi kan se, at det tiltrækker mange nye kunder i alle aldre. Sammenholdt med vores salgstal og de markedsanalyser, vi kigger ind i, tror vi på, at vi rammer godt ind i tidens populære trend. Vi håber, kunderne vil tage godt imod den første etape af Sneax Stores, som vi nu ruller ud flere steder i landet. Målet er selvfølgelig mange flere byer,” slutter Frank Siim Sørensen.

De første af de i alt 21 Sneax Stores åbner torsdag den 5. marts 2020. Efter planen åbner næste etape i løbet af det næste halve år.

 


Interesserer du dig for retail, og vil du gerne læse endnu mere herom? pej gruppen udgiver magasinet Retail Mag, der er skrevet til og for dem, der interesserer sig for fremtiden inden for detail- og nethandel. Magasinet giver overblik, perspektiv og inspiration og lægger op til fordybelse og strategisk planlægning. Retail Mag nr. 1 2020 udkommer den 1. april. Læs mere om magasinet her.