Markedspladsen Reshopper og børnetøjsvirksomheden Luxkids er gået sammen og har opkøbt et dansk børnebrand.

Fabelab er kommet på nye hænder. Corona og det usikre marked har været svært for børnebrandet, men med opkøbet fra Luxkids og Reshopper kan børnebrandet køre videre – dog med nyt hovedkontor.

“Virksomheden bag Fabelab havde den helt rigtige vision, så det er ekstra ærgerligt, når gode brands, der leverer høj kvalitet og producerer på en mere ansvarlig og fremtidssikret måde, bliver truet på deres eksistens”, udtaler adm. direktør i Luxkids, Chris Lützen Petersen, i en pressemeddelelse.

Luxkids har indtil nu udelukkende beskæftiget sig med børnetøj, men nu har børnebrandhuset kastet sig over en ny branche med købet af Fabelab – nemlig børneinteriør og legetøj. Luxkids har allerede Soft Gallery, The New, The New siblings, Mikk-line, Cost:bart og Wawa i familien.

Fabelab blev grundlagt i 2018 ud fra ønsket om at skabe legetøj og interiør til børn med fokus på høj kvalitet, innovation og bæredygtighed. Som følge af en progressiv international vækststrategi kom Fabelab hurtigt ud over de danske markeder og forhandles i dag hos mere end 500 forhandlere i hele Europa. Men pandemi, krig og inflation har skabt så stor usikkerhed, at selskabet fik økonomiske vanskeligheder. Vanskeligheder, som Reshopper og Luxkids nu afhjælper ved et ejerskifte.

Ny markedsplatform – samme DNA

Fremadrettet vil Fabelab fortsat have kontor i København, som de plejer, men hovedkontoret vil være i Vejle. Chris Lützen Petersen fortæller, at Fabelabs produktion, koncept og brand føres videre. Derudover mener han også, at de øvrige brands hos Luxkids kan blive inspireret af Fabelabs stærke, bæredygtige DNA.

Men alt er dog ikke, som det plejer. For at få omsat det store lager bag Fabelab er det planen, at produkterne skal få nyt liv gennem Reshoppers univers.

“Vi glæder os til at kunne afsætte Fabelabs fantastiske varer til danske børnefamilier via Reshoppers markedsplads-app og egne fysiske butikker, som er et univers, hvor varerne kan få en cirkulær rejse med respekt for deres høje kvalitet,” fortæller adm. direktør i Reshopper, Casper Blom.

Også Reshopper er efterhånden ved at være garvede opkøbere. I løbet af de seneste år er der blevet opkøbt en lang række lagerpartier fra virksomheder, webshops og butikker, men også børnetøjskæden Tinderbox, der er virksomhedens største opkøb.

Foto: Fabelab