Forbruget kommer hurtigt op i gear

Nye tal viser, at danskernes forbrug vender hurtigt tilbage efter coronakrisen, hvor forbruget i flere brancher har stået stille.

I sidste uge offentliggjorde nye tal fra Danmarks Statistik, at forbrugertilliden er på vej op igen, efter den har været på sit laveste niveau i over ti år.

Konsulentfirmaet Boston Consulting Group har foretaget en analyse, der indeholder de første antydninger af, hvordan det kommer til at gå med forbruget efter genåbningen – både i Danmark og i udlandet. Analysen viser, at danskernes forbrug næsten er det samme, som inden coronakrisen indtraf. Det skriver Berlingske.

Ifølge konsulentvirksomheden er det ”ekstraordinært hurtigt”, at forbruget igen er tæt på normalen, idet forbruget faldt med 50-60 procent under nedlukningen af landet.

Analysen baserer sig blandt andet på data fra en million kort- og MobilePay-betalinger fra Danske Bank, og ifølge analysen har danskerne især været villige til at bruge penge på tøj og sko. Allerede inden 13. maj ramte tøjsalget samme niveau som før krisen, og skobutikkerne er tilbage på 80 procent af det normale salg, skriver Berlingske, der også oplyser om, at man ser samme tendens inden for møbelsalget.

 

Hjælpepakkerne sætter gang i forbruget

Andreas Malby, der er chef for forbruger- og detailområdet i Boston Consulting Group, mener, at hjælpepakkerne spiller en stor rolle i det øgede forbrug.

”Fordi hjælpepakkerne har været så generøse i Danmark, har det givet folk penge mellem hænderne. Hvis man ser hjælpepakkerne fra en lønmodtagers synspunkt, har de mere eller mindre fået fuld løn i den her periode,” siger han til Berlingske.

Konsulentvirksomheden gør dog også opmærksom på, at de positive forbrugertal sagtens vil kunne falde igen, når hjælpepakkerne begynder at have sin ende.

”Vi forventer, at der sker en lille afmatning, men ikke på det niveau vi har set tidligere. Det er afgørende, om der kommer en bølge af konkurser, der gør, at arbejdsløsheden stiger væsentligt, og som forårsager, at folk stopper med at bruge penge. Hvis det sker, kan der være behov for at stimulere købelysten yderligere, men ikke, som det ser ud nu,” siger Andreas Malby.

Foto: Unsplash