Hos danskerne har maj og juni budt på en lille stigning i både forbrugertillid og detailsalg. Det viser nye opgørelser fra Danmarks Statistik, der peger på, at især modebranchen oplever en lille opblomstring i omsætningen.
Der har ikke været meget forbrugsfest over det danske detailsalg de senere år. Siden 2021 har detailomsætningsindekset været stærkt faldende, men nu peget nye tal fra Danmarks Statistik imidlertid på, at der bygges videre på de positive takter, vi har set i 2023.
Fra maj til juni steg det samlede detailsalg med 1,3 procent og lå dermed 0,9 procent højere i andet kvartal end første kvartal 2023. Stigningen i juni ses inden for alle varegrupper, men især inden for tøjbranchen, har man kunne spore en positiv udvikling, da tøj er den varegruppe, der har oplevet den største stigning på 3,7 procent.
Ifølge Danmarks Statistik afspejler udviklingen samtidig en lille forbedring i forbrugertilliden, der ligeledes stiger.
Positive fremtidsudsigter skaber større tillid
Til trods for at de danske forbrugere fortsat oplever prisniveauet som højt, viser nye tal også en stigning i forbrugertilliden, der i juli lå på minus 10,1. Selvom indikatoren fortsat er negativ, er det niende måned i træk, at danskernes forbrugertillid stiger. Gennemsnittet for de seneste seks måneder ligger på minus 17,1.
Den lille forbedring i forbrugertilliden skal blandt andet tilskrives, at danskerne har fået et mere positivt syn på den nuværende og fremtidige økonomiske situation.
Mens danskerne i stigende grad køber tøj samt føde- og andre dagligvarer, så vurderer forbrugerne fortsat, at det ikke er fordelagtigt at anskaffe større forbrugsgoder i øjeblikket.
Foto: Unsplash