Generationsforventninger: Umulig mission at gøre alle tilfredse

Baby Boomers, Generation X eller Millennials? Generationerne stiller vidt forskellige krav til butikkerne, og det er tæt på umuligt at gøre alle tilfredse. Det mener Jan Sørensen, der er retail-strateg hos mediebureauet IUM.

Forventningerne til købsoplevelsen er vidt forskellig, alt efter om du er født i 60’erne eller 90’erne.

Det viser rapporten Retail Buying Study 2019, der er udarbejdet af mediebureauet IUM. Rapporten er baseret på 14 retailbrancher på tværs af Norden, hvor blandt andet Magasin, Salling, Tøjeksperten, Ecco, Boozt, H&M og Amazon deltager fra branchen ’Tøj og sko’.

De forskellige krav er en udfordring for hele detailbranchen, men det er særligt de fysiske butikker, det rammer, da de ikke har mulighed for at målrette oplevelsen ved hjælp af eksempelvis retargeting.

”Du kan ikke være noget for alle generationerne på en gang. Forskellene er for store,” siger Jan Sørensen, der er retailstrateg hos IUM, til detailfolk.dk.

 

De sværeste at gøre tilfredse

Den sværeste generation at gøre tilfreds er Millennials, der er født mellem 1981 og 1996. De benytter de digitale enheder mest og er dermed vant til, at deres data bliver brugt til at gøre onlineindholdet relevant for dem – og det er en vane, som de tager med ud i de fysiske butikker.

Det er en generation, der undersøger produkter på nettet, og hvis de tager turen ned i en fysisk forretning, så er det for at få en oplevelse udover den sædvanlige kundeservice.

 

Den ’ikke så avancerede’ generation

Baby Boomers, der er født mellem 1946 og 1952, er en noget mindre avanceret og krævende generation, når det kommer til købsoplevelsen.

Naturligvis har de forventninger til den fysiske butik, men her handler det ikke så meget om selve oplevelsen. De kommer til butikken med et problem, de har en forventning om, at problemet bliver løst – og det skal gerne være nemt at finde produkterne.

”Butikkerne skal være gode til at demonstrere produkterne og gøre det tydeligt for kunderne, hvad de køber med hjem,” siger Jan Sørensen til detailfolk.dk.

 

En engageret købsoplevelse

Generation X, der er født mellem 1965 og 1980, er en blanding mellem de to ovenstående generationer. De gør ikke i samme grad brug af nettet som Millennials og går ikke efter den traditionelle købsoplevelse, som Baby Boomers.

Ifølge Jan Sørensen vil de derimod have masser af inspiration og en engageret købsoplevelse.