Store dele af Danmark er nu lukket ned, og coronavirusset har for alvor strammet grebet om de danske netbutikker – de rammes dog vidt forskelligt.

I sidste uge kunne FDIH fortælle, at flertallet af netbutikkerne endnu ikke mærkede forskel i salget trods coronakrisen. Tallene har dog ændret sig markant efter statsministerens pressemøde onsdag den 11. marts. Det viser en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

Coronavirusset har for alvor strammet grebet om de danske netbutikker og erhvervslivet generelt. Før pressemødet den 11. marts vurderede over halvdelen af butikkerne, at salget ikke var påvirket hos dem. Nu svarer blot 13 procent det samme.

Derudover er det omni channel-virksomhederne, som er hårdest ramt. 26 procent af omni channel-virksomhederne mærker til en mindre tilbagegang i omsætningen mens 19 procent rene nethandel-virksomheder siger det samme.

 

Virksomheder rammes vidt forskelligt

Selv om mange virksomheder oplever tilbagegang i omsætningen, så fortæller Niels Ralund, direktør i FDIH, hvordan andre virksomheder er i rivende fremgang. Niels Ralund vurderer, at forskellene på hos de danske netbutikker, blot vil vokse sig endnu større.

”Der er stort set ingen, der går fri længere. Det påvirker næsten alle på den ene eller anden måde. Enten rammes du hårdt på salget eller også oplever du fremgang. Vi er tilsyneladende desværre stadig tidligt i krisen, så jeg forventer, at forskellene bliver endnu mere markante,” siger Niels Ralund.