Danske Ganni deltager i et plastikbekæmpelsesprogram, der  er stablet på benene af The Ellen MacArthur Foundation. Nu offentliggør organisationen en rapport, der viser, hvad nogle af de i alt 350 deltagende modevirksomheder allerede gør, og i fremtiden vil gøre, for at mindske plastikforurening.

Det er ikke nogen hemmelighed, at plastikforurening – både på lands og til vands – globalt set er et voksende problem. I en ny rapport sætter The Ellen MacArther Foundation nu fokus på problematikken i modebranchen.

Det er i forbindelse med organisationens plastikbekæmpelsesprogram ’New Plastics Economy Global Commitment’, at rapporten er udgivet.

Der er i alt 350 virksomheder, der har underskrevet aftalen og som deltager i projektet. 150 af dem er nogle af verdens største modevirksomheder som H&M Group, Burberry Group, Stella McCartney og Inditex. Der deltager også mindre modevirksomheder i projektet, hvoriblandt det danske modebrand Ganni kan findes på listen.

Ganni har forpligtet sig til at arbejde hårdt på at finde løsninger på eller alternativer til plastik, der kan hjælpe virksomheden med at nedsætte sit forbrug. Det være sig alt fra kortsigtede mål, som det allerede introducerede samarbejde med Repack, der laver plastikemballage af genanvendte materialer, til mere langsigtede mål som at bruge 100 procent genanvendt plastik i 2025 – der, hvor det er muligt, fremgår det i rapporten.

 

Så meget plastik udleder nogle af de største virksomheder

Udover at belyse, hvad deltagerne i programmet vil gøre for at mindske sit forbrug af plastik, har rapporten også gjort området mere transparent. De deltagende virksomheder er således blevet opfordret til at tilkendegive, hvor meget plastik de egentlig bruger i løbet af et år.

Her tegner der sig et billede af, hvor stor en synder modebranchen er, når det kommer til brug af plastik. En af modebranchens store spillere, Burberry Group, har på blot et år brugt 200 tons plastik.

Ganni har ikke oplyst, hvor meget plastik de har brugt i løbet af et år. Det fremgår dog i rapporten, at grunden hertil er, at virksomheden ikke førhen har målt den samlede volume af plastik. Det er virksomheden dog begyndt at gøre fra 2019.