Børnetøjsbrandet New Generals justerer på strategien mindre end et år efter, de blev relanceret med fokus på direkte salg til forbrugerne.

Snart kan New Generals atter købes af forhandlere. Opfattelsen af, at markedet ikke var klar til en egentlig bæredygtig omstilling, var ellers årsagen til, at New Generals ved relanceringen droppede de traditionelle forretningsmodeller til fordel for et mere nichepræget direct-to-consumer salg.

Imidlertid er interessen for New Generals vokset så eksplosivt efter relanceringen, at stifteren har besluttet at komme forhandlerefterspørgslen i møde.

”Da New Generals første gang kom på markedet i 2009, var vi alt for tidligt ude. Bæredygtighed var en personlig sag for mig, men det viste sig, at tiden ikke var rigtig. Den offentlige mening var stadig ikke vendt, og fortalere for økologisk og bæredygtig mode blev ofte set som radikale eller håbløst umoderne. Alle kunne se, at New Generals design var cool, men økologi og bæredygtighed blev, af mange, set som uvigtige,” siger Majbrit Weidemann, stifter af New Generals, i en pressemeddelelse, og fortsætter:

“I dag er de ting, som brandet står for, blevet så meget mere efterspurgte og er nu blandt de vigtigste faktorer for salget. At designet stadig er cool, skaber også langt større mulighed for kommerciel succes med et formål.”

 

Certificeringer skiller fårene fra bukkene

I dag er efterspørgslen på bæredygtigt tøj eksploderet, og såvel producenters som detailhandlens fokus er tydeligt. Derfor er der også opstået fornyet respekt for de krævende certificeringer og det lange seje træk, som går forud, mener Majbrit Weidemann:

”Markedet har virkelig udviklet sig. Da New Generals første gang kom på markedet, vidste nærmest ingen, hvad vores GOTS-certificering betød. I dag skiller det fårene fra bukkene. I det hele taget har appetitten på bæredygtighed i kombination med debatten om greenwashing været meget positiv for os. I takt med at lovgivningen strammes, og kravene til certificeringer forhindrer letkøbte løsninger, vokser efterspørgslen på transparens i arbejdet og dokumenterede resultater. 12 års arbejde med bæredygtighed er pludselig ikke bare en udgift, men et kæmpe aktiv.”

 

Unisex-koncept forlænger tøjets levetid

New Generals produkter består udelukkende af tøj, der er designet til at blive brugt hver dag. Med sit kønsneutrale unisex-koncept bestående af hoodies, sweatshirts, sweatpants og andre basics kan tøjet bruges på tværs af sæsoner og kropstyper, og går derfor imod kravet om konstant udskiftning.

”Markedet er i dag tydeligvis langt mere parat til et koncept som vores. Interessen for at betale lidt mere for ansvarligt produceret tøj er voksende. Derfor ser økonomien rigtig god og fremtidssikret ud. Ikke blot for forbrugerne, der kan bruge tøjet længere, men også for forhandlerne, der skal tænke forretningen lidt anderledes og derfor også tjene mere på det enkelte salg,” slutter Majbrit Weidemann.

New Generals vil foruden lanceringen af den nye kollektion hos danske forhandlere fokusere på at udvide sine internationale samarbejder.