Når man tænker på undertøj, er den næste tanke måske ikke muligheden for at kunne klæde sig på digitalt. Men hvorfor egentlig ikke? Og kunne digitalt tøj ikke netop være det, som branchen har brug for?

Hos JBS har man valgt at gentænke måden, som tøj bliver produceret og brugt på. I fremtiden skal tøj også kunne købes og bæres digitalt, og de første skridt i den retning er allerede taget. Den digitale udvikling startede, da JBS gerne ville arbejde mere med 3D i deres kollektioner, fordi bæredygtighed er en stor del af virksomhedens mindset.

”Hos JBS har vi den fordel, at kunderne kender vores kvaliteter, så derfor giver det også mening at bygge salgsprøver op i 3D. Vi har indgået et samarbejde med Mojomoto, som arbejder med 3D-visualisering, og med hjælp fra dem har vi ud over 3D salgsprøver også skabt en NFT – en såkaldt non-fungible token,” siger salgs- og marketingchef hos JBS Nicolai Hartung i et interview med TØJ – Fashion and Business Trends.

Det der startede som en trend inden for kunstverdenen, hvor digital kunst blev solgt i kryptovaluta, har således spredt sig til andre brancher.

”NFT handler om at skabe og sælge noget, som er unikt, og noget, som ikke kan spores eller kopieres. Nogle af de digitale kunstværker er blevet handlet til skyhøje beløb, og vi ser lige nu, at trenden har bredt sig til modeindustrien, hvor unge mennesker gerne vil have, at deres avatars på diverse digitale platforme også er smarte. På den ene side handler det derfor om at være fremsynet og med på beatet i forhold til, hvordan fremtidens modeindustri skal se ud, og på den anden side taler ideen om at fremvise digitale salgsprøver lige ind i vores ønske om at blive mere og mere bæredygtige,” fortæller Nicolai Hartung.

Creative director hos Mojomoto Lars Rahbæk supplerer:

”Bæredygtighed er et højt prioriteret emne, og metaverse, altså det virtuelle digitale, bliver det næste. Alle brands kommer til at være i metaverse, og fremadrettet vil man se, at de forskellige brands kommer til at have to kollektioner, som kører parallelt – en fysisk og en meta-kollektion, som ikke kommer fysisk. På det digitale marked kan man agere hurtigt, og der ligger et kæmpe potentiale i det. Ved at skabe tingene digitalt sparer man den fysiske prøveproces, og når tingene er skabt i 3D, er det nemt at gå videre med animationer af tøjet og NFT’er, som man kan sælge i metaverse.”

 

Bobx og Folkemødet

JBS’ nye NFT hedder Bobx – halv bamse, halv robot – og den nye figur vil blive præsenteret ved Folkemødet på Bornholm i løbet af de næste dage.

”Vi synes, det er vigtigt, at vi får kommunikeret til politikerne, hvad mediet kan i forhold til klimaet. Alt hvad vi laver hos Mojomoto, er digitalt, så vi har ikke et klimaaftryk. Tøjet produceres og bruges digitalt, og der er digitale salgsprøver. Hele ideen om at man kan omlægge en branche, som har gjort det samme i fire årtier, vil vi gerne være med til at skubbe på, så der bliver lavet nogle politiske beslutninger, som kan understøtte digitaliseringen af modeindustrien,” fortæller Lars Rahbæk.

Samarbejdet mellem JBS og Mojomoto har derfor været oplagt, og Nicolai Hartung ser meget frem til den kommende tid i den digitale verden.

”Vores NFT har JBS-undertøj på, hvorpå der er trykt både JBS, Folkemødet og Bobx, som den jo hedder, og på den måde bliver figuren unik for denne specifikke begivenhed, når den sælges ved Folkemødet på Bornholm. Når man køber NFT’en, får man et sæt rigtigt undertøj med de samme tryk med i købet, men formålet med hele det her stunt er at appellere til politikerne om at investere mere i digitalisering af tekstilbranchen. Det handler simpelthen om at få lavet en grønnere besparelse og at opnå en større grad af bæredygtighed i forbindelse med at skifte fra fysiske til digitale vareprøver. Og hvordan kan det ikke være relevant, nu vi står med en ny digital verden og en generation, som også klæder sig på digitalt?,” siger Nicolai Hartung slutteligt, inden han forsigtigt løfter sløret for, at der muligvis er nye digitale planer, som involverer fodboldspilleren Christiano Ronaldo, i støbeskeen.

Her kan du se den dansende Bobx

 

Foto: JBS / Mojomoto