Børsens Gazellekåringer 2019 er for nyligt blevet offentliggjort. TØJ har talt med nogle af modebranchens Gazellevirksomheder om blandt andet udvikling og fremtidige mål. Modebutikken Lifestyle ApS giver denne gang indsigt i sin udvikling og kommer med tre gode råd til andre virksomheder i branchen.
Artiklen er en del af artikelserien om Gazellevirksomheder 2019 i modebranchen.
Børsen uddeler hvert år Gazellepriser til virksomheder, som vokser kontinuerligt, og som minimum fordobler sin omsætning eller sit bruttoresultat i løbet af fire regnskabsår.
- Navn: Susanne Gamborg Andersen
- Virksomhed: Lifestyle Aps
- Titel/stillingsbeskrivelse: Ejer
Detailbranchen er presset – men der er også mange forretninger, som det stadigvæk kører på skinner for. En af dem er butikken Lifestyle ApS, der har sin beliggenhed i Hedensted. De har ingen webshop, men sælger, udover i butikken, sine varer gennem sociale medier.
Hvor lang tid har virksomheden eksisteret, og hvilken type produkter sælger I?
Vi er etableret i 2001 og har siden da solgt tøj til kvinder. Vi fik også en Gazelle sidste år.
Hvad har I gjort som fysisk butik for at få en Gazelle?
Vi holder 100 procent fokus på kunderne i butikken, hvilket også inspirerer os til vores indkøb. Vi har fravalgt en webshop, men er ret aktive på de sociale medier. Det nære miljø i butikken gør, at vi er meget opmærksomme på, hvad kunderne efterspørger. Det er vi gode til at poste på de sociale medier, og så er der mange, der bestiller varer derigennem – og har vi ikke de varer, de efterspørger, så skaffer vi dem.
Hvordan skiller I jer særligt ud fra andre virksomheder i branchen?
Det, jeg ofte hører, er, at vi holder fokus på egen butik. Vi har ikke så travlt med, hvilke mærker de andre butikker har, hvilke rabatter de giver lige nu, eller hvad de ellers gør. Selvfølgelig bliver jeg inspireret af mange kollegaer, men jeg tror, at vi hviler meget i vores egen måde at gøre tingene på. Vi kører kun rabat på rester og aldrig på nye varer.
Hvad er jeres planer for fremtiden?
Vi vil fortsætte præcis, som vi har gjort i mange år. Vi forsøger konstant at forbedre vores aktivitet på de sociale medier. Ser vi et lokale, som jeg føler er helt perfekt til os, som er større end det, vi har i dag, så vil jeg gerne have plads til at gøre med ud af hyggen i butikken.
Hvilke tre gode råd vil I give videre til andre fysiske butikker i branchen?
-
- Hold fokus på kunderne og ånden i butikken
- Drop rabatterne på nye varer. Hold også fokus på indkøb så der ikke bliver købt for meget
- Værn om det unikke og eksklusive i jeres butik