“Det nytter ikke noget, at vi venter på forbrugernes valg,” siger virksomhedens retail manager.
Fra nu af skal forbrugerne ikke længere vælge mellem økologiske eller ikke økologiske jeans fra virksomheden Marc Lauge. Virksomheden har nemlig taget en beslutning om at gøre alle deres jeans økologiske, og det har allerede resulteret i en stigning i salget på 15 procent. Beslutningen er blandt andet truffet ud fra, at mange forbrugere bliver forvirret over branchens utallige certificeringer.
”Hvis vi skal rykke noget inden for den miljøbelastning, hele tøjindustrien er ansvarlig for, nytter det ikke noget, at vi venter på forbrugernes valg,” siger retail manager hos Marc Lauge Thomas Lauge Christensen i en pressemeddelelse.
Ifølge forbrugerekspert og lektor ved Erhvervsakademi Dania, Ole Storm Jørgensen, handler det netop om mærkatforvirring, at forbrugerne kan være langsomme til at tage det økologiske valg:
”Der er alt for mange mærker at forholde sig til som forbruger, og der er virkelig meget stof, man skal sætte sig ind i for at skelne bæredygtighed fra klimakompensation eller økologi fra fair trade. Derfor skal man som virksomhed hjælpe forbrugerne og gøre det nemmere for dem,” siger Ole Storm Jørgensen.
Prisen har ifølge en undersøgelse fra European Fashion Report vist sig at være en barriere blandt de europæiske forbrugere, når de skal vælge bæredygtigt og økologisk tøj, men uklarhed om bæredygtighed og besvær med at skelne bæredygtige og økologiske brands fra hinanden ligger på henholdsvis anden- og tredjepladsen. Prisen har dog vist sig ikke at være et problem for Marc Lauge.
”Det at vi har solgt 15 procent flere jeans, efter vi gjorde dem økologiske, viser, at kunderne er klar på økologien. Vi har holdt prisstigningen så lille som muligt, også fordi det er den her vej, vi vil. Vi er først og fremmest et jeansbrand, og derfor er vi startet der, og selvfølgelig vil vi gerne omlægge alt til økologisk produktion. Vi er bare nødt til at tage det i det tempo, der er muligt,” siger Thomas Lauge Christensen.
Det danske familieejede modehus Marc Lauge har mere end 35-års erfaring, og modehuset tæller også de to brands Mapp Jeans og DNYcph.
Foto: Marc Lauge