Mette Bjerg Studio er et made to order-brand, der i skrivende stund er ved at udvikle sig fra en hobby til en økonomisk bæredygtig forretning. TØJ har snakket med grundlæggeren, Mette Bjerg, om alt fra bæredygtighed til planerne for fremtiden. 

Hvad er din baggrund, og hvorfor valgte du at stifte eget brand? 

“Jeg er født og opvokset i Nordsjælland, hvor jeg efter min gymnasiale uddannelse fandt vej til Aarhus. Her har jeg studeret Designteknolog efterfulgt af en bachelor i Design & Business med speciale i Fashion Design. Jeg valgte at stifte eget brand, fordi jeg som nyudklækket designer følte et ansvar for at bidrage til en grønnere modebranche, hvor jeg i min hverdag kunne designe med god samvittighed, hjertet, omtanke og tillægge alt værdi.

Det hele startede, da et par af mine veninder fik en kjole, som jeg skabte i forbindelse med mit studie tilbage i 2018. Herefter gik kjolen fra veninde til veninde. Det udviklede sig stille og roligt, og jeg syede det hele på en hobbysymaskine og en +50 år gammel overlocker.

Det har aldrig været en del af mine drømme at skulle være selvstændig, men det ene tog det andet. Og under min bachelorskrivning fik jeg tid til at gå i dybden med bæredygtig mode, både i tekstilerne og produktionen, men især også hvordan vi som designere kan arbejde og designe bæredygtigt. Det var her, jeg blev klar over, at Mette Bjerg Studio havde meget mere potentiale, end jeg først troede. Så jeg investerede i et par industrimaskiner, og så gik jeg ellers i gang med at tage flere bestillinger ind end før.”

 

Hvad har været den største udfordring ved at stifte eget brand og komme ud på markedet?

“Den største udfordring må nok være, at Mette Bjerg Studio stadig er ved at udvikle sig fra en hobby til en økonomisk bæredygtig forretning. Jeg er meget kvalitetsbevidst, og det er tidskrævende at sy alle styles selv. Derfor skal mine styles ligge i en relativt høj prisklasse – hvilket de ikke har gjort før – hvis det skal kunne køre rundt. Så brandet henvender sig nu til en helt anden målgruppe, fordi det er et overvejelseskøb, forbrugeren skal gøre sig. Der er så stor konkurrence, og Mette Bjerg Studio eksisterer kun, hvis forbrugerne vil investere i grundigt udførte og gennemtænkte styles, hvor det hverken er brandet eller et dyrt mellemled, der betales for. Det er ren og skær gennemarbejdet håndværk, hvilket siger noget om, hvad kvalitetsprodukter egentlig koster.”

 

Hvad har du gjort for at blive synlig overfor forbrugeren? 

“Indtil videre har min omgangskreds, kunder og samarbejder delt mit brand mund-til-mund og på deres sociale medier, fordi de kan lide mine styles. Det synes jeg er ærligt over for forbrugeren. Og det er langt federe at sælge en style til en kunde, der har hørt om Mette Bjerg Studio på den måde, i stedet for være blevet ramt af en reklame, hvor jeg har brugt et kæmpe budget på markedsføring og annoncering. Desuden har jeg indgået forskellige typer af samarbejder med lokale virksomheder, imens den første butik, Fabrek i Odense, har fået et par kjoler eksklusivt til salg.”

 

Hvad er bæredygtighed for dig – og hvorfor stifte eget modebrand, hvis man går ind for netop bæredygtighed? 

“For mig er bæredygtighed noget, der er holdbart, vedvarende, let at genanvende og som forbruges med omtanke for miljøet. At stifte eget brand med den tankegang suppleret af et ‘made to order’-koncept giver mening for mig, fordi det er implementeret hele vejen igennem i Mette Bjerg Studio. Det er en måde at lede modebranchen på en grønnere vej.

I min virksomhed giver jeg mig selv plads til at gennemlæse videnskabelige artikler, følge med i forskningen om miljøvenlige tekstiler og implementere det direkte i virksomheden. Nogen vil nok synes, det er en smule nørdet, men resultatet er kvalitets– og miljøbevidste produkter, der er skabt langsomt med en grundig designproces, og som har til formål at skænke brugeren glæde i lang tid. Det er faktisk ikke noget, jeg gør tydeligt for forbrugeren, for jeg vil tilvælges på æstetikken og brandets DNA. Bæredygtighed og omtanke for miljøet bør være en selvfølge og noget, der handles på hver dag – ellers er Mette Bjerg Studio ikke bedre end de andre, og så giver det ikke mening at stifte et nyt modebrand.”

 

Foto: Mette Bjerg Studio

 

Hvorfor har du valgt ’made to order’-forretningsmodellen? – og hvilke fordele, men også udfordringer, oplever du ved netop denne forretningsmodel? 

“‘Made to order’-forretningsmodellen opstod, fordi jeg brugte det, jeg havde tilgængeligt. Jeg ville hellere investere mange timer i hver enkelt style fremfor at sætte en produktion i gang udenlands. Fordelen er først og fremmest besparelsen på miljøbelastende transportomkostninger, og jeg skaber ikke noget nyt unødigt eller har et stort lager. Når jeg selv syer alle styles, betyder det også, at jeg kan tilbyde unika-styles, der kun laves en enkelt eller to af, fordi jeg kan opkøbe tekstilrester. Det er en forretningsmodel, der kræver tid og hårdt arbejde, men jeg holder alligevel ved den, fordi jeg synes det er jordnært og unikt. Det gør det også svært at sælge B2B, fordi priserne er markant anderledes. Samtidig er det meget nichepræget, og forbrugerne skal vænne sig til et langsommere forbrugsmønster og må vente længere tid på at modtage varen.”

 

Har du planer om at skalere forretningen op – og I så fald, hvordan vil du gøre det? Hvad kræver det, og hvilke kompromiser er du (måske) nødt til at indgå for at det kan lade sig gøre? 

“Hvis Mette Bjerg Studio skal blive en økonomisk bæredygtig forretning, er det en nødvendighed at skalere op og lade priserne afspejle det håndværk og den kvalitet, der ligger bag. At skalere op betyder også at kunne levere mere, og selv om det ville være ligetil at starte en produktion i udlandet, er det ikke attraktivt for mig på nuværende tidspunkt. Jeg vil så vidt muligt lade mine styles være danskproduceret og holde fast i ‘made to order’-modellen, da jeg vil sætte så lille et miljøbelastende fodspor som muligt og tillægge hver style værdi og kærlighed. Derfor håber jeg som førsteprioritet at kunne flytte virksomheden ud af lejligheden, så jeg har plads til ekstra kreative hænder – som også kan andet end at sy og designe – for lettere at kunne følge med på ordrer og udvikle på virksomheden.”

 

Hvordan er dit samarbejde gået med interiørbutikken Fabrek, og hvordan har du kunne mærke det på din forretning? 

“Samarbejdet med Fabrek er gået rigtig fint. Det er første gang, jeg har indgået et samarbejde med en butik, hvor jeg har leveret en stor ordre med henblik på at øge kendskabet til Mette Bjerg Studio. Det er virkelig en stor anerkendelse, at en virksomhed som Fabrek, der er i rivende udvikling, har hjerte og mod til at hjælpe små virksomheder som Mette Bjerg Studio på vej. Heldigvis tyder det på, at det ikke er sidste gang, vi laver noget sammen, så det er jeg meget spændt på.”

 

Hvad er dine planer med brandet for fremtiden?

“Planerne er mange og drømmene er store, men lige nu tager jeg det mest dag for dag. Måske bliver Mette Bjerg Studio en dag stor nok til at starte en systue kørende på vedvarende energikilder med flere ansatte og bidrage til at få dansk tøjproduktion tilbage. Hvem ved. Det kan godt være, det er ønsketænkning, at en virksomhed baseret på Mette Bjerg Studios forretningsmodel og værdigrundlag kan blive til noget stort i den verden, vi nu en gang lever i. Men jeg håber og knokler alligevel for at mit brand kan bidrage til en grønnere modebranche for at give mode mening.”

 

Foto: Mette Bjerg Studio