”For at vi forsat kan være tæt på vores partnere, har vi implementeret nye digitale redskaber, så vi stadig kan være tæt på – blot på en anden måde,” fortæller adm. direktør i Bruuns Bazaar, Thomas Bæch, til TØJ.

Det danske modebrand Bruuns Bazaar, har efter genetableringen i 2016 været på en rivende vækstrejse. Men selv om det nu går godt hos modevirksomheden, så kan de, ligesom utallige andre i branchen, ikke undgå at mærke til konsekvenserne af coronavirusset. Det sætter dog ikke en stopper for ambitionerne.

”Vi ved, at det er hårde og svære tider, vi står overfor. Men vi ved også, at vi står med en stærk kollektion med fokus på tidløst design og bæredygtighed,” skriver salgschef i Bruuns Bazaar, Zanne Kamper, i et opslag på Linkedin.

Coronasituationen har givet grobund for nye digitale initiativer hos den danske modevirksomhed. Det er nemlig med målet om fortsat at være tæt på forretningspartnere samt at sikre en stærk og ensartet præsentation af modevirksomhedens dna, brand og kollektion, at Bruuns Bazaar i næste uge fremviser sin Pre-Spring 21-kollektion online og live til sine agenter.

”Vi vil gerne arbejde meget tæt med vores samarbejdspartnere, men lige nu skal det desværre foregå med distance. For at vi forsat kan være tæt på vores partnere, har vi implementeret disse digitale redskaber, så vi stadig kan være tæt på – blot på en anden måde,” fortæller adm. direktør i Bruuns Bazaar, Thomas Bæch, til TØJ.

Den nye digitale kollektionsfremvisning vil i første omgang vises overfor Bruuns Bazaars sælgere og agenter, hvor den efterfølgende kan bruges overfor forhandlere, som ikke kan møde fysisk op grundet Covid-19.

”Vi vil naturligvis stadig komme rundt til alle vores forhandlere på markederne, hvor det er muligt, men nu med et endnu bedre værktøj til præsentationen af Bruuns Bazaar. Vi kan i det nye setup komme præcist, hurtigt og ensartet ud til alle vores partnere i landene,” forklarer Thomas Bæch.

 

En stigende digital tendens

Ligesom Bruuns Bazaar er flere og flere i modebranchen begyndt at erstatte fysiske events med digitale løsninger som følge af Covid-19.

London Fashion Week – som ellers var blevet aflyst – har eksempelvis annonceret, at modeugen alligevel afholdes til sommer.

Modeugen vil finde sted som planlagt den 12. til 14. juni 2020 – dog ikke i vante omgivelser. I stedet for de sædvanelige shows og events vil gæsterne nemlig kunne følge modeugen online, hvor der vil være alt fra interviews og podcasts med designere til webinarer og digitale showrooms.

“Den nuværende pandemi har ført os alle til at reflektere mere markant over det samfund, vi lever i […] Ved at skabe en kulturel modeuge-platform tilpasser vi digital innovation, så det passer til vores behov i dag, og som noget vi kan bygge videre på som et globalt eksempel for fremtiden. Designere vil være i stand til at dele deres historier og for dem, der har dem, deres kollektioner med et bredere globalt samfund; vi håber, at såvel som personlige perspektiver på denne vanskelige tid, vil der være stor inspiration at hente. Det er, hvad britisk mode er kendt for,” siger Caroline Rush, Chief Executive hos BFC, ifølge Vogue UK.