Den danske modevirksomhed Sissel Edelbo har taget et usædvanligt initiativ for at minimere mængden af tøjaffald fra produktionen. Svaret er julepynt, og ideen har indtil videre været en succes.

Modevirksomheden Sissel Edelbo laver farverige og unikke tøjkollektioner ud af genanvendte sarier for at minimere spild i tøjproduktionen. Under en inspirationstur til Indien i 2016, faldt de i snak med en mand, som lavede håndlavede og håndmalede julekugler af genbrugt avispapir i smukke dekorative mønstre. Det satte gang i nogle tanker og ideer, og snart indledte den danske modevirksomhed og den indiske mand på markedet et samarbejde med henblik på at designe julekugler som julegaver til Sissel Edelbos forhandlere.

”Kuglerne var lige i vores ånd, da de både var lavet af genanvendte materialer og samtidig farverige og unikke. Vores julepynt går hånd i hånd med vores tøjkollektion af genanvendte sarier – og selvom der er langt fra tøj til julepynt, så er der en stor lighed. Kuglerne vakte stor glæde, og mange forhandlere insisterede på at forhandle dem i butikkerne. Den bekræftelse motiverede os til at lave flere kreative og bæredygtige juledesign,” fortæller Co-founder og ejer af Sissel Edelbo, Jeanne Sissel Thomsen i et interview med TØJ – Fashion and Business Trends.

Den første kollektion med håndmalede julekugler blev præsenteret for forhandlerne i 2017, og den feminine kollektion med oprindelse i Indien og fuld af historie blev hurtigt en stor succes.

”Vi så hurtigt, at denne succes kunne blive løsningen på at minimere overskudsmateriale fra vores tøjkollektioner. Derfor påbegyndte vi at designe juleophæng syet af frasorterede sarier, som har været uegnet til tøjproduktion på baggrund af brugsspor. Ligeledes producerer vi vores julepynt af fraklip fra vores tidligere kollektioner. Vi udvikler derfor løbende vores vision om ‘zero waste’, og vores julekollektioner er blevet en kommerciel succes til at løse denne udfordring,” siger Jeanne Sissel Thomsen.

Udfordringer, muligheder og mere julepynt

Julepynten bliver produceret hos to af Sissel Edelbos faste leverandører, så udfordringen har således ikke ligget i selve produktionen. Tvivlen og udfordringerne med den nye ide lå derimod et andet sted:

Den største barriere har været, at vi ikke har haft noget forhandlernetværk hos interiørbutikkerne førhen. Vores tvivl har også ligget i, hvorvidt vores fashionkunder ville tage julepynten ind i deres butikker side om side med tøj. Men vores forhandlere har taget rigtig godt imod det, og mange interiørbutikker har også vist interesse via hypen på Instagram. Vi sælger også rigtig meget julepynt gennem vores egen webshop – og faktisk også til mange udenlandske kunder,” fortæller Jeanne Sissel Thomsen, som oplyser, at virksomhedens julepynt nu kan fås i Danmark, Holland, Belgien, Norge, Sverige, England, Tyskland og Finland.

Ydermere lyder det, at næste års julekollektion allerede er sat i produktion, hvor alle detaljer er lavet med omhu og øje for håndværk, materialer samt at få brugt de vintage-sarier, som virksomheden ellers ikke ville kunne upcycle.

 

Foto: Sissel Edelbo