I håb om at reducere kuldioxid og plastaffald har Zalando igangsat et testforsøg om at afprøve genanvendelig emballage til levering.

I en periode på fire uger vil Zalando teste genanvendelig emballage til levering af kundernes onlinebestillinger. Testforøget vil blive afprøvet på 10.000 kunder fordelt i Finland, Norge, Sverige og Danmark, som vil modtage deres kommende Zalando-bestillinger i genanvendelige forsendelsesposer.

Zalando har iværksat testforsøget i håb om at reducere plastaffald og kuldioxid. Netop ved at mindske produktionen af emballage reduceres kuldioxidemissionerne potentielt med op til 80 procent. Det skriver Zalando i en pressemeddelelse på virksomhedens hjemmeside.

 

Nyt tiltag kræver engagement fra kunderne

Udover at den nye cirkulære emballage medfører, at udpakningsoplevelsen vil skille sig ud fra den klassiske Zalando-emballage, så vil det også kræve et engagement fra kunderne for at onlinegiganten kan lykkedes med det nye emballagetiltag. For at Zalando kan genbruge sin leveringsemballage, så skal emballage nemlig leveres tilbage til Zalando for at blive tilføjet i den cirkulære leveringsproces. Helt konkret modtager kunden en returneringslabel sammen med sin bestilling, der skal fastgøres udenpå leveringsemballagen, som herefter afsendes og bliver leveret tilbage til Zalando. Det betyder altså, at selvom kunden ønsker at beholde sine varer fra Zalando, så skal emballagen returneres.

En international undersøgelse, der blev fortaget i foråret, viser dog, at der er en vis villighed fra forbrugerne til at returnere emballage. Op imod 83 procent af tyskerne og 67 procent finske deltagere sagde nemlig, at de forsøger at reducere mængderne af plast i deres daglige liv.