Modevirksomheden Five Units har en mission om at gøre bæredygtighed til en essentiel del af virksomhedens dna og formål. Til det har de hyret CSR-konsulent Anne Katrine Blirup. 

Modebranchen er som resultat af årtier med stigende forbrug og fokus på image og fremtoning blevet en af de industrier, der skaber den største miljø- og klimabelastning. En belastning, der opstår til dels gennem selve produktionen af tøj, der kræver enorme mængder af vand, store landarealer og mange kemikalier, dels gennem den måde, som tøjproducenterne opfordrer forbrugerne til at købe og forny tøjet ofte. Det mener Inge Kindberg, der er CEO i modevirksomheden Five Units.

TØJ – Fashion & Business Trends har talt med direktøren og CSR-ansvarlig Kamilla Gitter om virksomhedens bæredygtige omstilling.

Med det stigende fokus på en grønnere modebranche har Five Units nemlig som mission at gøre bæredygtighed til en essentiel del af virksomhedens dna og formål. Til den opgave har de hyret CSR-konsulenten Anne Katrine Blirup, der i samarbejde med Kamilla Gitter skal gøre modevirksomheden grønnere.

 

Den grønne elefant

‘Elefanten’ er en arbejdsmodel, der er udviklet af Anne Katrine Blirup gennem hendes konsulentvirksomhed Sustainawear. Det er en visuel analogi, der illustrerer det arbejde, som det kræver at omstille sig til en mere bæredygtig fremtid.

“Vi har delt elefanten op i små bidder og startet med det, som vi selv har fuld indflydelse på og derefter bevæget os udad,” forklarer Inge Kindberg om modevirksomhedens arbejde med den grønne elefant.

Anne Katrine Blirup beskriver selv arbejdet med elefanten på den måde, at “man er nødt til at spise bid for bid, fra snabel til hale.”

“I første omgang handler det om at finde ud af, hvor vi er i dag, og så derfra tage et modigt skridt ad gangen mod en bæredygtig fremtid,” tilføjer Kamilla Gitter.

 

Fra tanker til konkrete handlinger

Kamilla Gitter forklarer, at de tiltag, de har gjort i virksomheden indtil nu, har krævet sit offer. Men de er essentielle for at opnå bæredygtighed i virksomhedens dna:

“Vi har reduceret størrelsen på kollektionen og i stedet fokuseret på fantastiske klassikere med lang holdbarhed. Ydermere har vi reduceret antallet af samples ved at lave mønstre og manualer på vores styles. Vi har ændret indkøbsstrategi til kun at producere den mængde, der faktisk er solgt. Og vi har skabt klare forventninger til vores leverandører gennem blandt andet fornyede politikker og en leverandørmanual.”

Kamilla Gitter peger på, at ovenstående tiltag ikke ville kunne være sket uden Anne Katrine Blirups hjælp:

“Anne Katrine har været – og er – en med det forkromede overblik for vores bæredygtige rejse. Hun sætter krav og målsætninger i vores tidslinje og hjælper os med værktøjer til at nå vores mål. Desuden har hun et bredt kendskab til andre brands i branchen, og på den måde kan hun få hendes og vores agenda udbredt på et meget større niveau.”

Afslutningsvist konkluderer Kamilla Gitter, at man som tøjproducent i dag slet ikke bør give forbrugerne et valg om at handle bæredygtige produkter eller ej:

“Hvorfor overhovedet give forbrugerne et valg om at købe bæredygtige produkter eller ej? Det er vores pligt som producent at sætte så lille et aftryk som muligt, at passe på planeten og samtidig hjælpe forbrugerne til at tage de bæredygtige valg. Men sådan en forandring kan ikke gøres alene. Det er et fælles ansvar for hele branchen.”

Foto: Five Units