Boozt er endnu en stor spiller i rækken af brands og virksomheder, der har underskrevet de bæredygtige forpligtelser.
De store spillere i den internationale modebranche som Asos, Farfetch, H&M Group, Inditex, Macy’s, Mango, Nike, Na-kd, Zalando og PVH er en del af det bæredygtige fællesskab Sustainable Apparel Coalition. Nu følger endnu en modegigant i rækken af de i alt 250 globale brands og virksomheder, der har forpligtet sig til at gøre forsyningskæden mere bæredygtig.
Det er den dansk/svenske modeportal Boozt, der har tilsluttet sig fællesskabet for samarbejde om bedre globale, bæredygtige standarder i modeindustrien. Det skriver Boozt i en pressemeddelelse.
Som medlem af fællesskabet forpligter Boozt sig til at måle og forbedre sociale og miljømæssige påvirkninger gennem hele værdikæden.
“Vi ser frem til at samarbejde med et globalt netværk af jævnaldrende, der ligesom os ønsker at finde flere bæredygtige løsninger i branchen. At have adgang til standardiserede værktøjer til måling af miljømæssige og sociale påvirkninger hjælper os med løbende at sætte høje standarder for vores forretning og branchen generelt,” lyder det fra Hermann Haraldsson, adm. direktør i Boozt, som fortsætter:
“Det er også grunden til, at vi inden 2023 kun vil arbejde med brands, der har forpligtet sig til at levere sammenlignelige data om deres forsyningskæde gennem vores bæredygtighedsvurderinger.”
Fem værktøjer til sikring af bæredygtige krav
Sustainable Apparel Coalition har i samarbejde med virksomheden Higg Co. udviklet Higg Index, der er en serie af fem bæredygtighedsværktøjer, der giver medlemmerne en standardiseret metode til nøjagtigt at måle en virksomheds eller et produkts sociale og miljømæssige præstation på tværs af værdikæden.
“Kernen i vores bæredygtighedsstrategi er vores mål om at gøre det lettere at træffe de bæredygtige valg – for vores kunder og for vores partnere. Efterhånden som forbrugeradfærden ændres, og efterspørgslen efter mere ansvarligt fremstillede produkter stiger, øges behovet for relevante og troværdige forsyningskædedata. Med den ekstra gennemsigtighed fra Higg BRM kan vi bedre identificere områder, der har brug for forbedring, og hjælpe vores brands med at komme videre i deres bæredygtighedsrejse, samtidig med at vi giver vores kunder detaljerede og databaserede oplysninger om et produkts bæredygtighedspræstation,” afslutter Gloria Tramontana, der er bærdygtighedschef i Boozt.
Foto: Boozt