Dansk børnetøjsvirksomhed opnår eftertragtet global certificering

Den danske børnetøjsvirksomhed er en af verdens første af sin slags til at opnå den attraktive blåstempling og er nu blevet en del af en eksklusiv bevægelse med 3.800 andre globale virksomheder på tværs af brancher og industrier. 

Siden børnetøjsvirksomheden Mini A Ture blev grundlagt i 2002, har fokus været på at drive en ansvarlig forretning, som har en positiv indvirkning på alle involverede. Arbejdet bærer nu – efter knap 20 år – frugt og lønner sig med den anerkendte B Corp-certificering. Det skriver Mini A Ture i en pressemeddelelse.

B Corp-certificeringen er den højeste internationale standard inden for virksomheders sociale og miljømæssige ansvarlighed. For at opnå certificeringen skal en virksomhed leve op til en række ambitiøse samfunds- og miljømæssige standarder og samtidig udvise en ekstraordinær grad af ansvarlighed og gennemsigtighed på tværs af hele værdikæden.

I processen mod at blive godkendt til B Corp-certificeringen bliver hele virksomheden evalueret fra A til Z i Danmark såvel som hos producenterne, fortæller CEO og ejer Signe Tholstrup:

”Evalueringsprocessen er meget omfattende og vi, og producenterne, har skulle fremlægge et hav af dokumentation. Vi er kommet igennem med en flot score, og der har ikke været en eneste anmærkning, hvilket er usædvanligt.”

Med certificeringen er Mini A Ture nu en del af en eksklusiv bevægelse med omkring 3.800 globale virksomheder på tværs af brancher og industrier – heriblandt Patagonia og danske Organic Basics. En milepæl, som Signe Tholstrup er stolt at af have rundet.

“Certificeringen er en international blåstempling af vores arbejde for at producere så bæredygtigt og socialt ansvarligt som muligt. Den betyder meget for os, at vi nu er en liga med cirka 3.800 andre virksomheder, herunder kæmpestore globale brands som eksempelvis Ben & Jerrys, Danone og The Body Shop. Det er stort,” siger hun til TØJ – Fashion & Business Trends og afslutter:

“Bæredygtighed og social ansvarlighed er mere relevant end nogensinde, og noget som forbrugerne i stigende grad efterspørger. Med B Corp-certificeringen kan vi give forbrugerne 100 procent vished for, at det, vi gør, er i orden hele vejen igennem værdikæden – uden at de behøver at ’læse det med småt’. De kan stole fuldstændig på os og har dermed én ting mindre ting at bekymre sig om.”

Foto: Mini A Ture