Virksomheden har senest føjet 3D-printede mannequiner i bioplast til sortimentet af bæredygtig butiksinteriør. ”Vi har oplevet en fantastisk modtagelse,” udtaler den adm. direktør til TØJ.

Det danske butiksinteriørfirma, der for to år siden skiftede navn fra Nordic Hangers til Instore Agency ApS, og samtidigt udvidede deres sortiment og ydelser, oplever succes med salget af sine for nyligt lancerede mannequiner i bioplast. Det fortæller adm. direktør for Instore Agency, Henrik Dunkan, til TØJ.

”Vi har oplevet en fantastisk modtagelse. Peak Performance har for eksempel lige åbnet to flagship stores i henholdsvis Oslo og Helsinki, som de har fået leveret vores nye bio-mannequiner til, og der er flere på vej,” fortæller Henrik Dunkan.

Mannequinerne bliver 3D-printet i bioplastmaterialet polyactic acid, PLA, der fremstilles af majsstivelse og sukkerrør i stedet for petroleum, som benyttes i traditionel plastikproduktion. Foruden at være produceret af bio-materiale er PLA, under de rigtige fabriksforhold, bionedbrydeligt og kan således efter endt anvendelse nedbrydes og bruges igen som eksempelvis gødning af afgrøder.

PLA er også velegnet til genbrug i anden bio-plast produktion, fremgår det af et White-Paper, Instore Agency har udarbejdet.

”Tanken er, at man kan bruge det igen. Det vil sige, man skal kunne indsamle det, knuse det og så genbruge det til eksempelvis ny PLA-tråd. På den måde kommer det til at indgå i en cirkulation, indtil det ikke kan mere,” udtaler Henrik Dunkan, der mener, at mannequinerne er en måde for virksomhederne at tænke bæredygtighed ind i mere end bare tøjproduktionen.

 

Bæredygtighed ligger forrest i tilgangen til nye produkter

Foruden mannequiner producerer Instore Agency blandt andet bæredygtig emballage samt poser og bøjler af genbrugsplast. Sidstnævnte har været afsæt for idéen til de 3D-printede mannequiner.

”Vi har været inspireret af vores bøjleproduktion i Sverige, hvor vi fremstiller vores sorte plastbøjler af 100 procent genbrugsplast. Produktionen er drevet på vandkraft, så den er helt grøn,” siger Henrik Dunkan, der fortæller, at virksomheden øjnede en god forretningsmulighed i også at producere bæredygtige mannequiner.

”Det er ikke fordi, det er noget, vi skal profilere vores virksomhed på, det er bare noget i vores dna. Sådan tænker vi bare. Hvis vi kan gøre det, så gør vi det,” siger Henrik Dunkan.

Det er imidlertid ikke alle Instore Agencys produkter, der er bæredygtige, og det er heller ikke planen, fortæller den adm. direktør.

”Det er lidt et spørgsmål om, hvad markedet er til. Vi går ind og kigger på, om det er noget, der vil blive brugt eller ikke brugt. Hvis ikke, der er nogen, der vil købe det, er det bare spild,” siger Henrik Dunkan og fortsætter:

”Når det er sagt, så er bæredygtighed og miljøhensyn altid noget, som ligger forrest i vores tilgang til nye produkter og udvikling af vores eksisterende sortiment, og det er altid et vigtigt punkt, når vi taler med vores kunder og partnere.”

Danske Instore Agency er en selvstændig del af det svenske Instore Agency og partner til verdens største bøjleproducent, italienske Mainetti. Instore Agency har egen produktion af plastbøjler i Sverige og Polen samt et globalt samarbejde med flere bøjleproducenter.