I årets European Social Innovation Competition har tre modeinnovatører mulighed for at vinde 50.000 euro hver.

Gennem de sidste otte år har Europakommissionen afholdt ’European Social Innovation Competition’, og i år sætter konkurrencen fokus på en gentænkning af mode, der skal skabe adfærdsændringer til fordel for bæredygtig mode.

Det betyder, at Europakommissionen i år udlodder 50.000 euro, svarende til 1,1 mio. danske kroner, til tre innovationer i bæredygtig mode. Det oplyser Europakommissionen i en pressemeddelelse.

“De europæiske forbrugere bliver i stigende grad bevidste om deres forbrugs miljømæssige aftryk. Byggende på Europas frontposition i global mode leder dette års sociale innovationskonkurrence efter innovationer, som ændrer den måde, vi producerer, bruger og bærer mode og opfordrer til mere bæredygtighed på tværs af modeindustrien,” udtaler Director of Innovation and Advanced Manufacturing hos DG Grow, Slawomir Tokarski.

 

Vil mindske modeindustriens aftryk

I gennemsnit køber EU-borgere årligt mere end 12 kilo tøj, hvilket udleder 195 millioner ton CO2 og koster 46 billioner kubikmeter vand. Ydermere er beklædning årsag til mellem to og 10 procent af EU’s samlede miljøaftryk foranlediget af forbrug, lyder det fra Europakommissionen, der med årets konkurrence vil forbedre modeindustriens miljømæssige og sociale aftryk.

For at imødegå udfordringerne ledes der i år efter idéer, som kan bidrage til at forbedre bæredygtigheden i produktionen, brugen, forbruget af mode samt modeprodukternes sidste livsfaser.

”Løsningsforslag bør også være skalerbare på lokale, nationale eller europæiske niveauer. Konkurrencen er åben for alle med innovative og kreative idéer om at gøre modeindustrien mere bæredygtig, herunder inkluderer innovatører, entreprenører, studerende, designere, forretninger og andre aktører, skabere og forandringsskabere,” lyder det fra Europakommissionen.

Alle borgere fra EU’s medlemslande og Horizon 2020 associerede lande kan deltage i konkurrencen, der er åben for ansøgere indtil den 4 marts. 2020. Herefter udvælges 30 semifinalister, der inviteres til the European Social Innovation Academy i juli, hvor de vil få tildelt mentorer og blive trænet i at strukturere deres udviklingsplaner. Herefter udvælges de 10 endelige finalister. En jury vil udvælge tre vinderidéer i november 2020.

Læs mere om konkurrencen her.