Svenske Fjällräven sætter miljø og klima på dagsordenen – og bakker op om FN’s Global Climate Change Action Initiative.
For Fjällräven har det længe været et fokusområde, at de negative miljøpåvirkninger fra tøjindustrien skal nedsættes. Virksomheden glæder sig derfor over muligheden for at samarbejde med store dele af modeindustrien om at nedsætte mængden af CO2-forurening. Det skriver de i en pressemeddelelse.
Bæredygtighedschef hos Fjällräven Christiane Dolva siger om virksomhedens klimabevidsthed:
”Klimaforandringer er et komplekst og presserende problem, så det er på høje tid, at vi kan forene kræfterne i industrien, vejlede forbrugerne, og at vi kollektivt straks tager handling for at stoppe den dramatiske udvikling.”
Fjällräven håber, at samarbejdet med FN vil resultere i et bredt samarbejde på tværs af modeindustrien, og at FN’s sammenslutning Fashion Industry Charter for Climate Action vil kunne sprede budskabet om vigtigheden af hensyntagen til miljøet. Samtidig er målet, at det skalvære med til at hjælpe modeindustrien med at gå i den rigtige retning og leve op til målsætningerne fra Parisaftalen fra 2015 om klima.
Fjällrävens produkter er skabt med henblik på at skulle bruges i naturen. Outdoor-virksomheden blev grundlagt i Sverige i 1960 af Åke Nordin.