Billi Bi

Design og håndværk i fokus

Skrevet af Pernille Maibom Christensen

Der er sket meget med udviklingen inden for sko de seneste år, og selv om Billi Bi naturligvis følger tidens trends, er brandet efter snart 30 år i branchen stadig tro mod sit dna.

Carsten Friis

Tredje generation og administrerende direktør hos Billi Bi

Hvordan har du oplevet udviklingen inden for sko?

Der er i løbet af de senere år sket en større diversificering i udbydere af sko på det danske marked. Special­handlen med skoforretninger sælger primært sko, hvor komfort og funktionalitet i høj grad er i fokus, mens modetøjsforretninger og onlinehandlen fokuse­rer mere på fashion og nyheder. Den øgede konkurrence, som det skaber, stiller stadig større krav til detailhandlen, og det gælder i højere grad om at kunne tilbyde noget udover det sædvanlige og skille sig ud. Vi oplever, at selve modebilledet er blevet mere jordnært og funktionelt. Skoene og hælene er kommet mere ned på jorden, og stiletter og støvletter er skiftet ud til fordel for et mere praktisk hverdagslook i form af loafers og chelsea boots. Skomoden er (desværre) blevet mindre festlig og feminin, specielt det sidste år, hvor det ikke har været muligt at feste i lige så høj grad som tidligere år.

Hvad kendetegner Billi Bis design?

Vores dna har siden stiftelsen i 1993 været design og håndværk med fokus på kvalitet og pasform. Alt er håndarbejde – fra design til det færdige produkt, som bogstavelig talt bliver båret rundt og bearbejdet i hænderne i hele produktionen. Alle sko og støvler fra Billi Bi bliver designet og tegnet i København og håndlavet på de samme familieejede, traditionsbundne fabrikker i Spanien og Portugal, hvor de altid er blevet produceret. Fabrikker der, ligesom menneskene bag Billi Bi, har arbejdet med sko i tre generationer. Vores design er som udgangspunkt enkelt og skandinavisk
i udtrykket med fokus på detaljer og materialer.

Hvilke nyheder vil du fremhæve i sæsonen AW 21/22?

Vores støvler får mere længde til efteråret 2021, hvor vi både vil komme til at se trekvartlange støvler og lange støvler, der går helt op til knæet. Tå-formen bliver stadig mere carré, og de firkantede snuder kommer for alvor tilbage i modebilledet. De grove såler og de mange flade skotyper bliver i sæsonen AW 21/22 desuden endnu mere chunky og specialiserede.

Hvilke produkter er jeres bedst sælgende?

Vores mest populære modeller er i øjeblikket vores chelsea boots og loafers i krokodillepræget skind, der er designet med vores specialdesignede og håndlavede chunky gummisål.

”Vores dna har siden 1993 været design og håndværk med fokus på kvalitet og pasform.”