Forét

Forét

klæder manden på til det daglige eventyr

Skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen

En umættelig skabertrang og en fælles interesse for design fik to barndomsvenner til at stifte deres eget modebrand. Målet er at tilbyde komfortabelt og funktionelt tøj, der både egner sig til kontoret og i naturen.

Inspirationen til brandnavnet Forét er hentet fra det franske ord for ’skov’, og det er der en helt speciel grund til. Brandets to stiftere, barndomsvennerne
Jesper Finderup og Jeppe Alexander Meier, har nemlig et særligt forhold til at tage på opdagelse i naturen. Foréts univers har derfor, siden begyndelsen i 2014, været bygget op om referencer til naturen – lige fra kollektionernes jordfarvede palette til brandets fokus på bæredygtighed.
”Siden vi var små, har vi haft en fælles skabertrang, som vi nu udlever med Forét,” fortæller Jesper Finderup og fortsætter:
”Vores udgangspunkt med Forét er at skabe et bæredygtigt brand i et fornuftigt prisniveau med tidløse design uden at gå på kompromis med kvalitet og detaljer.”
Brandets allerførste kollektion talte en t-shirt og en sweatshirt i økologisk bomuld. Siden da har sweat­shirten været et permanent element i kollektionerne, som løbende er blevet udvidet med blandt andet skjorter, overtøj, bukser og accessories, der alt sammen bliver produceret i Portugal.

”Vores udgangspunkt med Forét er at skabe et bæredygtigt brand i et fornuftigt prisniveau med tidløse design uden at gå på kompromis med kvalitet og detaljer.”

— Jesper Finderup, Forét

Forét
Forét

Naturen og byen i forening

”Med Forét vil vi gerne inspirere folk til tage den med ro, nyde livet og gå på opdagelse i byen og naturen. Det underbygger vores overordnede purpose ’Slow down, go offline’,” fortæller Jeppe Alexander Meier. Foréts design-dna er derfor kendetegnet ved ønsket om at forene naturen og byen gennem kombinationen mellem outdoor og den klassiske hverdagsgarderobe. En kombination, der afspejler den livsstil, som de to stiftere selv forsøger at efterleve.
”Selv arbejder og bor vi i byen, men vi bruger meget af vores fritid på at gå på oplevelse ude i naturen, finde roen og nyde øjeblikket. Vi vil gerne klæde folk på til det daglige eventyr med komfortabelt og funktionelt tøj, som både fungerer på kontoret og i skoven,” siger Jesper Finderup.

Fall/Winter 21 – og fremtiden

Ordene troværdig, simpel og konsistent indrammer ifølge de to stiftere det koncept, som de fra dag et har ønsket at skabe. Konceptet udfolder sig blandt andet ved, at hver style skal kunne indgå som en fast del af garderoben mange år frem. Derfor er Fall/Winter 21-kollek­tionen skabt med udgangspunkt i brandets klassikere gennem tiden.
”Vi forsøger konstant at forbedre vores klassikere med nye finesser og detaljer. Derfor hedder Fall/Winter 21-kollek­tionen ’Good things take time’. Samtidig med at vi hylder vores klassikere, bygger vi på for at ud­vikle os selv som brand og imødekomme vores kunders behov og forventninger,” forklarer Jesper Finderup, der sammen med Forét-teamet viser kollek­tionen frem på digitale møder samt i brandets eget showroom ved Glyptoteket 6, 1575 København V.
De to stiftere lægger ikke skjul på, at ambitionerne for Forét er store – både i og uden for Europa. Dialog og møder med mange interessante retailere giver udsigt til, at Fall/Winter 21-kollektionen bliver en mile­pæl for brandet, og forventningerne til kernemarkederne Danmark, Tyskland, USA, Holland, Frankrig og UK samt nye markeder som Norge og Japan er store.
”Udover indsalget af den nye kollektion skal vores drøm om egen flagskibsbutik også realiseres inden for en overskuelig fremtid. Vi slår til, så snart det rigtige lokale dukker op,” afrunder Jeppe Alexander Meier.