To kendte branchefolk knokler for at gøre alt klar til, at deres nye handelsplatform – Mandatory CPH – løber af stablen i slutningen af juni. De er med rekordfart lykkedes med at få 140 brands ombord. ”Vi er her ikke for at konkurrere mod nogen. Vi opfylder et udtalt behov hos både brands og indkøbere,” fortæller de to stiftere i et interview med TØJ.

Mandatory CPH er på manges læber i modebranchen i disse uger. En ny platform er lanceret, og eksponeringen har været stor – også i den udenlandske presse. Bag Mandatory CPH er Mads M. Petersen, der har 25 års erfaring fra modebranchen. Han har været meddirektør hos CIFF fra 2013-2020. Clara Leone er den anden partner hos Mandatory CPH. Hun har tidligere været direktør for Revolver, som sidste år blev fusioneret med CIFF. De to partnere står alene bag Mandatory CPH og løser alle opgaver selv – stort som småt. De har masser af erfaring i rygsækken og har afviklet modeevents mange gange før, så de ved, hvordan de skal gribe det an. Men lige nu tager det ’all day, every day,’ som de selv formulerer det.

Mandatory CPH er skabt ud fra et behov og ønske i branchen, forklarer de to stiftere. De ser ikke deres nye platform som en konkurrent til eksisterende messer. De tilføjer noget nyt til modebranche – og er på ingen måde en ny messe. Det er et showroom og en handelsplatform – en hybrid mellem det fysiske og digitale, lyder det enstemmigt:

”Vi er her ikke for at konkurrere mod nogen. Vi kigger på, hvad der er relevant, og hvordan man forbliver relevant i branchen. Vi bruger al vores viden og gode relationer til at skabe et nyt format – det er ikke en konkurrence til det, der sker i København i august. Mandatory CPH er et ’add on’ til det, som allerede sker. Mandatory CPH er placeret to måneder tidligere end modeugen og fokuserer udelukkende på handel. Vi mener, at timingen i august er for sen. Mange brands vil gerne møde indkøberne, når de rent faktisk har penge. Og derfor er juni den bedste måned at placere en handelsplatform. København vil miste vigtige indkøbere, hvis der ikke sker noget i juni måned,” fortæller Clara Leone, der suppleres af Mads M. Petersen:

”Mandatory CPH zoomer ind på handel. Vi fokuserer ikke på, hvem der har det største banner, eller hvem der er nomineret til hvilken pris. Vi vil skabe ROI for de deltagende brands, og derfor skærer vi alt unødvendigt væk. Mange brands har i øjeblikket ikke et stort positivt cash flow, og har ikke mulighed for at afholde de store udgifter forbundet med en traditionel messe. Vi vurderer, at formatet er nødt til at ændre sig, og det er Mandatory CPH en mulig løsning på.”

Afslappet handelsplatform med alt til ’den perfekte butik’
Mandatory CPH henvender sig til både danske og internationale brands, som har et kurateret udvalg og deler samme distributionskanaler. Der er adgang for alle, som har en aftale, og man booker direkte via de respektive brands. Pt. er der tilmeldt cirka 140 brands til eventet i Øksnehallen, der foregår den 26.-28. juni 2024.

Stifterne ønsker at skabe en afslappet atmosfære, hvor man bliver budt velkommen, som var det i ens eget hjem: med gratis mad og drikke i hyggelige lokaler. Øksnehallen indrettes med tunge og flotte form. Til eventet vil man ikke opleve en traditionel opdeling med hhv. men, women, sport, accessories osv. Det vigtigste for Mads M. Petersen og Clara Leone er, at de respektive brands og indkøberne kan drage fordel af hinanden. Hos Mandatory CPH ønsker de at samle alt dét, der skal bruges i tilblivelsen af ’den perfekte butik’ – fra beauty over magasiner til modebrands.

”Der er ikke brug for en ny messe i København, og Mandatory CPH er ikke en copy paste af Revolver eller lignende. Vi ønsker derimod at booste så meget handel som muligt, og dette format er dedikeret 100 procent til business. Vi så et hul i markedet, og vi ønsker ikke, at modebrandsene tager til f.eks. Paris eller New York i stedet. Vi har skabt Mandatory CPH for at medvirke til, at Skandinavien forbliver relevant. Og derfor gør vi det nu – og ikke om et eller to år,” siger Mads M. Petersen.

Stifterne har oplevet en overvældende positiv respons på projektet, men de har samtidig også brugt en del tid på at forklare, at de ikke er en ny modemesse. De glæder sig til, at Mandatory CPH åbner dørene for første gang i slutningen af juni:

”Alt er på ingen måder perfekt, men vi er stolte af det, vi har skabt indtil videre. Efter eventet lytter vi til de forskellige brands og partnere, og så tilpasser vi os på baggrund af det. Vi kan nemt efterleve ønskerne alt efter, om det handler om flere åbningsdage, længere åbningstider eller flere kvadratmeter. Tanken er, at vi vil give indkøberne den bedste oplevelse i København, når de er her. Mandatory CPH i sig selv vil ikke tage mange timer at besøge, og derfor er der plads og tid til, at indkøberne også kan besøge andre showrooms i resten af byen i løbet af deres ofte korte ophold i vores by,” slutter Clara Leone.

Mandatory CPH løber af stablen igen til januar i forbindelse med den københavnske modeuge.

Foto: Mandatory CPH