På showkalenderen:

Soulland

Soulland

Skrevet af Pernille Maibom Christensen

Jacob Kampp Berliner

Administrerende direktør og medejer af Soulland

Jacob Kampp Berliner

Hvorfor har I show under modeugen?

Vi har haft show i mange år under Copenhagen Fashion Week. For flere år tilbage valgte vi det danske show fra til fordel for et show i London i tre sæsoner og i Milano en sæson. Herefter havde vi i en kort periode pause fra at afholde shows, hvorefter vi igen var tilbage på showkalenderen under Copenhagen Fashion Week. Vores filosofi er, at hele branchen skal yde noget, for at Danmark – og København – står som en stærk modedestination overfor resten af verden. Et show under Copenhagen Fashion Week er vores måde at bidrage til den pulje.

Hvad synes I om modeugens digitale format?

Vi synes, det er spændende med et 100 procent digitalt format af Copenhagen Fashion Week. Vi kan dog rigtig godt lide de fysiske shows, hvor der skabes en helt særlig energi, der er svær at overføre til det digitale format. Omvendt giver det digitale os nogle andre muligheder for at tænke ud af boksen. Det digitale er dog ikke helt fremmed for os. Vi har nemlig længe leget med mikset mellem fysiske og digitale elementer i et show. For flere år tilbage havde vi eksempelvis et show, hvor det var muligt at købe tøjet direkte fra catwalken, og vi har også haft et ’greenscreen show’ i London, hvor modellerne stod stille, men billedet bag dem bevægede sig.

Hvad er jeres AW 21/22-kollektion inspireret af?

Vi har kaldt vores AW 21/22-kollektion for ’The Book’ og har hentet inspiration fra den konkrete og fysiske måde at indhente viden på, nemlig gennem bøger. Fysiske ting er ikke algoritmebåret, og det gør, at du kan tilegne dig en bredere viden, end du kan digitalt, hvor alt er formet og udvalgt gennem algoritmer.

Hvordan lever jeres kollektion op til de bæredygtige krav, som modeugen har?

Vi begyndte en transformation af brandet for snart fire år siden, hvor vi besluttede os for at omlægge forretningsmodellen og blive et mere ansvarligt modebrand. Overordnet set arbejder vi efter tre fokusområder: materialer, aktivisme og reducering af spild. I dag består cirka 70 procent af vores totale produktion af enten certificeret bomuld eller genanvendt polyester. Derudover har vi i løbet af 2020 iværksat en ny måde at arbejde med teks­tiler på gennem vores ’Soulland fiber and material matrix’, så vi kan gøre vores produktion så ansvarlig som overhovedet mulig. I april 2020 ansatte vi en ny produktionsansvarlig, som har fokus på at løfte vores arbejde med bæredygtighed. Vi vil blandt andet gerne blive endnu bedre til at genanvende materialer og finde på nye måder at gøre upcycling eller recycling interessant for både vores kunder og forhandlere.

”Vores filosofi er, at hele branchen skal yde noget, for at Danmark  og København  står som en stærk modedestination overfor resten af verden.”