Modeugen i København bliver en anden. Det er alle enige om. Modeugen i København er vigtig. Det er alle også enige om. Men hvorfor er der så mange brands, der fravælger den kommende modeuge?

Det undrer Nikolai Klausen, direktør hos brancheorganisationen Wear, at mange brands fravælger den kommende modeuge i København. Han udtrykker en meget dybfølt bekymring over, at der fortsat er mange, der ikke har besluttet, om de deltager i modeugen eller ej, er bakket helt ud eller kører egne decentrale events.

”København er over et årti blevet en stærk modedestination, og Copenhagen Fashion Week er internationalt anerkendt. Det må vi på ingen måde tage for givet. Det er netop nu – midt i en global krise – at den danske modebranche skal sikre, at der også er en modeuge fremover. Denne ene gang er hele branchen nødt til at bakke op – også selv om det bliver i et andet format. Vi er nødt til at vise, at vi stadig er her,” udtaler han.

Han refererer i samme ombæring til den svenske modeuge og de tyske messer, som over ganske få sæsoner er forsvundet eller er blevet til skygger af sig selv.

”Det er de stærke brands, de stærke messer og de stærke modedestinationer, der kommer styrket ud af dette. Antallet af destinationer for modefolk vil være mindre efter dette år – og vi er nødt til at kæmpe for, at København fortsat er på listen,” siger branchedirektøren med en stor grad af alvor i stemmen og fortsætter:

”Ellers bliver det svært at blive ved med at holde fast i bordkanten. Det er nu branchen skal stå sammen.”

 

Branchen skal stå sammen – i én by

Mange brands refererer til dårlig økonomi, færre besøgende, høje kvadratmeterpriser eller lignende som årsager til, at de ikke deltager under modeugen i august. Det er ifølge Nikolai Klausen naturligvis berettigede overvejelser hos det enkelte brand eller den enkelte indkøber, om de vil bruge penge på det eller ej.

”Men omkostningsbesparelse på kort sigt kan have store konsekvenser på langt sigt. Jeg forstår slet ikke, at man har råd til at lade være med at deltage. Hvis det er den generelle holdning, så risikerer vi jo, at der ikke er en modeuge om få år. Og så bliver hele branchen for alvor ramt af manglende salg og eksport. Hvis man skal sikre sin egen fremtid, så skal man bakke op om og deltage i modeugen,” mener han.

Netop det at stå sammen ser man i udpræget grad på arrangørernes side. Aldrig før har Copenhagen Fashion Week, brancheforeningerne DM&T og Wear og messerne CIFF og Revolver arbejdet så tæt sammen som i denne sæson.

”Der er blevet slugt mange kameler. Men vi er enige om, at der skal afvikles en modeuge i København. Når arrangører og brancheforeninger når til denne enighed, arbejder sammen for at sikre branchens overlevelse på sigt og endda sikrer, at den ønskede søndag også kommer tilbage – så virker det underligt, at branchens aktører trækker sig,” udtaler han.

”Det er en eksport på 15-17 mia. kroner på en sæson, der skal reddes hjem. Det er en modeuge helt perfekt til. Men det kræver, at branchen står samlet – og i én by. Det nytter ikke noget, at alle afvikler decentrale arrangementer, som gør det umuligt for indkøberne at komme rundt. Det hjælper ikke at trække det hele fra hinanden. Små fragmenter svækker København som modedestination – både denne sæson og i fremtiden.”

Nikolai Klausen fremhæver, at København på alle mulige måder er klar til at tage imod både brands og indkøbere. Smittetallet er lavt, der er styr på forholdsregler, og det er lovligt at rejse ind fra udlandet. Der er således ikke nogen direkte forhindringer for deltagelse. Den eneste forhindring i sikringen af København som fremtidens modedestination er branchen selv.

 

Deltager din virksomhed i den kommende modeuge, eller har I valgt at gøre noget andet? Redaktionen på TØJ – Fashion & Business Trends vil gerne høre jeres historie. Kontakt redaktionen på redaktion@pejgruppen.dk. 

Foto: Nicolai Klausen