ILM afholdte sin 160. udgave og tiltrak besøgende fra 56 lande til Offenbach. Messen er fortsat en vigtig platform for branchen inden for lædervarer og tasker, men tiltrækker i stigende grad også indkøbere fra sko- og tekstilforretninger samt konceptbutikker.
Over 260 brands fra mere end 20 lande præsenterede deres nye kollektioner for forår/sommer 2025-sæsonen i Offenbachs messehaller fra den 31. august til 2. september 2024.
Ifølge administrerende direktør Arnd Hinrich Kappe er antallet af besøgende faldet, men kvaliteten af de afgivne ordrer er steget. Messen havde fokus på at samle alle kollektionerne under ét tag for at skabe en effektiv platform for indkøb.

Købekraften er afgørende
“Vi er tilfredse. Det er ikke antallet af besøgende, men købekraften, der er afgørende. Det betyder, at de kunder, der kommer til vores stand, er interesserede i at købe. Vi har bemærket, at forudbestillinger på tasker er steget. Men basisvarer skal være tilgængelige. Hvad angår selve messen: Vi synes, at det fyldestgørende foredragsprogram er rigtig godt. Aktiviteterne på sociale medier og teamet er også fantastiske. Alt dette er meget vigtigt for de moderne messer i dag,” siger Christiane Brunk fra Braun Büffel.
Udover ordreafgivelse blev der på messen også diskuteret emner som bæredygtighed, markedsføring og sociale medier. Flere udstillere benyttede lejligheden til at præsentere nye produkter og koncepter rettet mod en skiftende forbrugeradfærd. Derudover blev trends for sommeren 2025 fremhævet med blandt andet fokus på nye farver og kombinationer af naturlæder og linned.
ILM bød også på paneldiskussioner og foredrag, der skulle inspirere detailhandlere med praktiske løsninger til branchens udfordringer som bl.a. varestyring og anvendelse af kunstig intelligens.
Foto: PR