Mandatory CPH løb af stablen i sidste uge, hvor flere internationale brands og indkøbere havde prioriteret modeventet. ”Det er en god oplevelse at være her på Mandatory CPH. En stærk samling af brands og en god atmosfære, der både er positiv og konstruktiv – og med fokus på handel,” lød det fra indkøbsdirektør hos Boozt.com.
Hos Hope er både Account Manager Alma Loewe og Sales & Marketing Manager Aida Pezeshk i Danmark for første gang med det svenske brand. Målet er at møde flere danske indkøbere, da de vurderer, at der er potentiale for vækst:
”Vi er allerede til stede i Asien, Nordamerika og Sverige, men ønsker at ekspandere til flere markeder. Vi deltager kun på messen i Paris – og så her i København. Håbet er selvfølgelig en masse nye kontakter og kunder, men vi ønsker også at bakke op om et nyt event i København, som passer bedre til vores kollektioner,” siger de og forklarer, at de har fire kollektioner om året, og at august slet ikke passer ind i det årshjul.
Når der evalueres på de første to dage, er meldingen fra Pezeshk og Loewe, at der er lidt stille, og at de havde håbet på flere besøgende, men de er også klar over, at det er første gang, og at eventet er stablet på benene på meget kort tid – og at solen skinner fra en skyfri himmel, hvilket kan være svært at hamle op med.
Anden tilgang
Blandt udstillerne er der flere nye brands, som har en anden tilgang til produktion og salg, heriblandt Wonderkin, der er etableret i september 2023. Her fortæller Henrik Kejser, Head of sales, om de oprindelige tanker bag brandet, som er stiftet af Gitte Amalie Hempel og Henrik Kejser – to stærke modeprofiler med hver mere end 20 års erfaring fra kommercielle modebrands.
”Vi ønsker at gå til opgaven på en helt anden måde. Vi laver ikke kollektioner, men editions, og det er netop den første edition, der er vist frem her på Mandatory,” forklarer Kejser og forklarer, at de fremviste styles, er udviklet ud fra fire forskellige stilretninger, at hver style er i begrænset antal, herunder også one of a kind jakker i one size, hvoraf der kun findes 45 styk. Jakkerne er lavet af specielle tekstiler, og på etiketten fremgår det, om en kunde har købt nr. 14, 17 eller 27 ud af 45. Derudover opkøbes der kvalitetsvintage, og dette inkorporeres i brandet med diverse tryk – og både nyt og genbrugt tøj sælges side om side i butikken.
Trods den unge alder har Wonderkin allerede fra starten tænkt stort og solgt varer direkte til forbrugerne via egen butik og online samt til andre forhandlere. Derudover opfattes butikken mere som en workshop, hvor der blandt andet laves print på tøj, caps mv. En oplevelsesbaseret og personaliseret tilgang til kundeoplevelsen.
Afslappet og overskueligt
Stifterne bag Mandatory CPH ønsker at skabe en afslappet atmosfære, hvor man bliver budt velkommen, som var det i ens eget hjem: med gratis mad og drikke i hyggelige lokaler, hvor brands er mikset på kryds og tværs. Tanken er at samle alt dét, der skal bruges i tilblivelsen af ’den perfekte butik’ – fra beauty over magasiner til modebrands – både for at sikre det helt rigtige mix for de besøgende, men også for at de forskellige brands kan spille hinanden gode.
Og det er lykkedes siger Evelyne Durhuus Daugberg, indkøbsdirektør hos Boozt.com, som er meget positiv over det nye format:
”Det er en god oplevelse at være her på Mandatory CPH. En stærk samling af brands og en god atmosfære, der både er positiv og konstruktiv – og med fokus på handel,” siger hun til TØJ.
Også John Webb fra Great Highway Showroom (GHS) i San Francisco er i København for at opleve Mandatory CPH, og er for ham og medrejsende hustru et naturligt stop efter messen i Paris. GHS repræsenterer en lang række brands, herunder også flere skandinaviske såsom Livid Jeans og S.N.S. Herning, og glæder sig over det nye initiativ, der netop gør det muligt at rejse rundt mellem flere modeevents i Europa.
”It is a very cosy spot for a fashion event, a cool selection of brands and the timing is very good; the earlier the better,” siger han til TØJ og fortæller, at han er klar over, at dette første event ikke viser det fulde potentiale endnu. Han mener dog, at grundlaget, konceptet og afviklingen er spot on:
”Looking forward to next time,” slutter han.
Foto: Mandatory / PR