Den midtjyske modekoncern går tilbage på bundlinjen i “et meget udfordrende marked.” Koncerndirektøren er fortsat tilfreds med udviklingen: “Resultatet lander solidt med en overskudsgrad på 10 procent på trods af, at året har været præget af markedsforhold, der ligger uden for vores indflydelse,” siger Jens Poulsen.

Regnskabsåret 2023 blev et rekordår for DK Company med en omsætning, der steg med 182 mio. kroner til 4,8 mia. kr. svarende til 4 procent vækst. EBITDA landede på 674 mio. kr. mod sidste år 814 mio. kr., og resultatet før skat (EBT) blev 486 mio. kr. svarende til en overskudsgrad på 10 procent mod 661 mio. kroner sidste år og en overskudsgrad på 14,5 procent.

”Vi er tilfredse med, at vi formår at holde en omsætningsvækst i et meget udfordrende marked. Det viser, at vores grundforretning fungerer med en vækst inden for både wholesale og online. Resultatet lander solidt med en overskudsgrad på 10 procent på trods af, at året har været præget af markedsforhold, der ligger uden for vores indflydelse. Overskudsgraden landede 4 procentpoint lavere end sidste år, hvilket primært kan tilskrives det udfordrende valutamarked med en volatil US-dollar samt et fald på over 10 procent i norske og svenske kroner. Det rammer DK Company markant, idet Norge og Sverige er to af vores hovedmarkeder, hvor vi blandt andet har cirka 200 egne butikker,” siger koncerndirektør Jens Poulsen.

Stort investeringsår
DK Company har i 2023 investeret ca. 250 mio. kroner i udbygget robotteknologi og udvidet lagerfaciliteterne med 33.000 kvm. Yderligere er der investeret i kontorfaciliteter, showrooms samt klargjort til de øgede rapporteringskrav, der stilles til vores forretning inden for ESG-området. DK Company står med disse markante tiltag stærkt rustet til fortsat at kunne håndtere den organiske vækst, som firmaet præsterer,” fortæller Jens Poulsen.

Forventninger til 2024
DK Companys forventninger til 2024 er en vækst på 10 procent på både toplinjen og bundlinjen:

DK Company står et godt sted. Vores organisation er fokuseret, nysgerrig og forandringsparat i forhold til at det unormale er blevet det normale. Vores win-win model er konstant i spil, når vi sammen med vores kunder og samarbejdspartnere søger de langsigtede løsninger til gavn for alle parter,” slutter koncerndirektøren.

DK Company udstiller de næste dage på CIFF København med 25 brands – her bliver det nytilkøbte brand Balls første kollektion præsenteret.

Foto: DK Company