Modegiganten kan præsentere sit nyeste regnskab for 2021, der viser, at den er på vej tilbage på samme niveau som før pandemien. Omsætningen er særligt drevet af et stigende onlinesalg.

H&M Group har netop offentliggjort det nyeste årsregnskab, der gælder for perioden fra den 1. december 2020 til 30. november 2021.

Virksomhedens nettoomsætning i lokale valutaer er i regnskabsåret 2021 steget med 12 procent. Konverteret til svenske kroner steg nettoomsætningen med 6 procent til 199 mia. svenske kroner, hvilket svarer til 142 mia. danske kroner.

Resultatet efter skat stiger til 11 mia. svenske kroner – eller 7,8 mia. danske kroner.

Det er især onlinesalget, der har drevet væksten. I det nyeste regnskabsår er salget online steget med 30 procent i lokale valutaer og 24 procent konverteret til svenske kroner. Onlinesalget dækker i alt over 32 procent af den samlede omsætning.

Om resultatet fortæller Helena Helmersson, CEO for H&M Group:

”Ved hurtigt at handle beslutsomt er det lykkedes os at håndtere pandemiens negative virkninger. Vi sluttede året stærkt med et salg tilbage på samme niveau som før pandemien og med rentabilitet bedre end det har været i flere år. Nu, hvor vi er tilbage i en mere normaliseret situation med en stærk finansiel position og god lønsomhed, kan vi fuldt ud fokusere på vækst igen. Vi ser gode muligheder for at vokse både bæredygtigt og rentabelt. Målet for 2030 er at fordoble salget og samtidig halvere vores CO2-aftryk,” udtaler hun i en pressemeddelelse og fortsætter:

“For H&M-brandet vil vi styrke, udvikle og udvide udbuddet til at omfatte flere produkter og tjenester for at udvikle vores relation med kunder og tiltrække endnu flere kunder over hele verden. Butikkerne og kundeoplevelsen vil fortsat spille en central rolle. Optimeringen af butiksporteføljen er fortsat vellykket. Nu øger vi tempoet i investeringerne i både vores fysiske og digitale butikker for at løfte og styrke den integrerede oplevelse yderligere.”

I 2022 vil H&M Group have fokus på at investere yderligere. Planen er at fordoble investeringsniveauet. Blandt andet i infrastruktur som tech og forsyningskæden, men også i vedvarende energi og bæredygtige materialer.

Derudover vil modegiganten gå ind på seks nye markeder: Ecuador, Kosovo, Nordmakedonien, Costa Rica, Guatemala og Cambodia.

 

Foto: H&M