Zalandos årsregnskab byder både på positiv vækst over hele linjen samt et rekordstort antal kunder. Det er især på de nordiske markeder, at den tyske modegigant er populær.
Det netop offentliggjorte årsregnskab for 2019 viser, at Zalandos omsætning er steget fra 5,4 mia. euro i 2018 til knap 6,5 mia. euro i 2019. Dermed er toplinjen vokset med over 20 procent siden sidste årsregnskab. Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Zalando.
Samtidig lander Zalandos bundlinje på 99,7 mio. euro mod 51,2 mio. euro året før, hvilket svarer til en vækst på 48,5 mio. euro – eller 362 mio. kroner.
Den markante vækst sker efter at den tyske tøjgigant sidste år fik 4,6 millioner flere kunder ind på webshoppen end i 2018. Der var et rekordstort antal på i alt 31 millioner kunder, som shoppede hos Zalando i det forløbne år, hvilket bringer virksomheden tættere på visionen om at blive udgangspunktet for mode i Europa.
”De økonomiske resultater viser, at vi er godt på vej imod at blive udgangspunktet for mode i Europa. Vi vokser især bemærkelsesværdigt på de nordiske markeder, hvor væksten overstiger gennemsnittet i Zalando. Planen for det kommende år er at fortsætte den vækst og samtidig arbejde målrettet med vores store strategiske fokusområder,” udtaler direktøren i Nordeuropa, Kenneth Melchior, i pressemeddelelsen.
Et af de strategiske fokusområder hos den tyske modegigant er at blive en bæredygtig modeplatform.
”Et af dem (fokusområderne, red.) er bæredygtighed, hvor vi fortsætter rejsen mod at blive en bæredygtig modeplatform, der bidrager positivt til samfundet. Vi tilbyder allerede et af de største sortimenter af bæredygtig mode i Europa, og vi ser stor interesse i bæredygtige brands fra vores danske kunder,” udtaler Kenneth Melchior.
Modegiganten har tilmed lanceret kategorien ’Pre-Owned’ på sin platform, hvor kunderne i 2020 får mulighed for både at købe og sælge brugt tøj, sko og accessories.
Derudover har Zalando ambitioner om at udvide udvalget af luksusbrands. Virksomheden har planer om at fordoble sortimentet heraf slutningen af 2023 med målet om at opnå en større markedsandel indenfor dette segment. Zalando har for nyligt tilføjet mærker såsom Moschino Couture og Alberta Ferretti til sit sortiment.
”Det er især de yngre kunder, som godt kan lide at mikse high-street mode med designervarer. Vores premium-linje har været vores hurtigst voksende kategori i de seneste par måneder, og vi ser et stort potentiale i at udvide dette,” udtaler Zalandos CEO, David Schneider, i pressemeddelelsen.
Zalando vil derudover udvide sit europæiske netværk ved at åbne et lokalt varelager i Spanien. Med dette varelager ønsker den tyske modevirksomhed at forbedre tilgængeligheden i regionen og derved udvide markedsandelen.
Zalando forventer at fortsætte den positive vækst for det indeværende regnskabsår, men er dog samtidig klar over, at corona-virusset kan have negativ påvirkning på virksomheden.