Siden marts har rejseaktiviteten været svært begrænset på grund af den verserende pandemi. Alligevel vælger modevirksomheden at renovere og relokalisere en ny butik i Københavns Lufthavn. TØJ har talt med Co-CEO Therese Niko Busch om hvorfor. 

2020 har stået i forandringernes tegn. Lockdown og nye måder at kommunikere og være sammen på har fået alle til at reflektere over, hvad der skal ske med fremtiden.

Sådan har det i hvert fald været hos modevirksomheden Day Et. Her har man nemlig brugt pandemitiden til at udvikle et nyt koncept, der tager form som en ny flagskibsbutik i Københavns lufthavn, og som skal give kunderne en helt ny oplevelse.

“Den nye flagskibsbutik er et symbol på en ny fremtid, der implementerer elementer, som skal overraske og engagere kunderne. Med andre ord – nytænkning af den traditionelle butik bliver til en ‘Sustainable Experience Flagship Store’,” skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Butikken bliver på 50 kvadratmeter og præsenterer et gennemført bæredygtigt univers, som skal være med til at visualisere brandets strategi mod en mere bæredygtig brandprofil: En speciallavet grøn naturvæg og naturlige elementer som eksempelvis træmøbler, håndlavede detaljer og upcyclede gamle butiksarmaturer. Designet af inventaret er fleksibelt og let at genbruge til andre platforme som pop up-butikker eller events for at forlænge brugen og dens livscyklus, forklarer virksomheden.

Derfor investerer Day Et i en ny butik

Hvorfor vælger man at investere så massivt i en ny butik i Københavns lufthavn, når rejseaktiviteten siden marts har været på et absolut minimum? Det har TØJ spurgt Co-CEO hos Day Et, Therese Niko Busch, om.

“Jeg skal gerne indrømme, at vi har haft kraftige overvejelser om butikken, da det er en investering, der slet ikke kan betale sig finansielt lige nu. Men forhåbentligt er det en investering, der viser, at vi har tillid til, at verden kommer på fode igen, og at vores tidligere liv og rejseglæde vender tilbage. Udover at synliggøre vores håb overfor både branchen og kunder, skal butikken også synliggøre, at Day Et har været igennem en grøn omstilling, hvor 50 procent af vores sortiment er produceret af skrald,” siger Co-CEO Therese Niko Busch til TØJ.

Day Et har henover sommeren oplevet, at der har været god trafik i lufthavnen, da det på daværende tidspunkt var tilladt at rejse til en del andre lande. Nu fortæller Therese Niko Busch, at det primært er forretningsrejsende og lufthavnspersonale, som virksomheden forsøger at imødekomme.

“Det er meget begrænset med rejsende i Københavns lufthavn, men der er også meget få butikker, som har åbent. Så vi håber, at de få, der er i lufthavnen, har lyst til at besøge vores butik, hvor der er ekstra tid til god service, en kop kaffe i en genanvendelig kop og mulighed for at designe en personlig maske, man kan bruge på sin rejse,” siger hun.

Tidligere på året lancerede Day Et din første bæredygtige kollektion: Rethink-Revolve-Recycle, der er produceret i bæredygtige genbrugsmaterialer. Det er målet, at 70 procent af Day Ets samlede kollektion skal være fra bæredygtige genbrugsmaterialer i 2023.

Den nye flagskibsbutik er åbnet i begyndelsen af november 2020.

Foto: Day Et