Turbulente tider kalder på risikovillighed og fremsyn. Ulrich Spaan fra EHI Retail Institute præsenterer otte tendenser, der kommer til at præge detailhandlen i 2023.
Af Ulrich Spaan, bestyrelsesmedlem hos EHI Retail Institute
Hele den globale detailsektor står over for sine største udfordringer i efterkrigstidens historie. Stigende energipriser er en byrde for detailhandlen, som især kæmper med høje energiomkostninger blandt andet set i forhold til størrelsen af salgslokaler og åbningstider. Men også stigende råvarepriser og transportomkostninger samt stærkt forstyrrede forsyningskæder belaster detailvirksomheder i et hidtil uset omfang. Hertil kommer en udtalt tilbageholdenhed blandt forbrugerne, som er forårsaget af den nuværende globale politiske uro samt høje inflation, mangel på arbejdskraft og en pandemi, der stadig spøger i kulissen.
I sådanne turbulente tider bliver detailvirksomheder, mere end nogensinde, opfordret til at investere i fremtiden for deres virksomheder med fremsynethed, mod og vilje til at innovere. På trods af den nuværende situation er der også mange muligheder og vækstpotentiale.
For at forstå vækstpotentialet har EHI Retail Institute identificeret otte ‘hot topics’, som afspejler aktuelle tendenser inden for detailhandlen i 2023:
Bæredygtighed
For hele detailsektoren er bæredygtighed blevet et yderst relevant strategisk emne. Mange detailvirksomheder arbejder for at opnå klimaneutralitet langs hele værdikæden. Fra butiksindretning og udstillings- og eventkonstruktion til belysning og visuel merchandising samt detailteknologi og energistyring.
Erfaring
Når man designer enhver form for fysisk butikslokale i tider med stigende digitalisering, er det vigtigere end nogensinde at skabe oplevelser, der imponerer kunderne og tilskynder dem til at fordrive deres tid og vende tilbage. Vigtige komponenter er stimulering af sanserne og skabelsen af en ‘feel good’-atmosfære, men også den sømløse integration af alle digitale kanaler for at generere en holistisk, positiv kunderejse.
Omnichannel
Fusionen af online og offline detailhandel fik et løft under pandemien. Click & Collect-servicer er blevet standard for forbrugere. Mange forhandlere har slået deres loyalitetsprogrammer sammen fra on- og offline-verdenen og giver dermed kunderne et 360 graders overblik over deres køb. Den sømløse forbindelse mellem digitale og fysiske kanaler vil fremover være uundværlig for enhver detailvirksomhed.
Kundecentrering
Kunderne og deres behov er i centrum. Mange detailvirksomheder søger at etablere stadig tættere kontakter med slutforbrugerne med henblik på at tilbyde dem personlig og individualiseret digital kundeservice. Kundernes smartphones spiller desuden en vigtig rolle i denne sammenhæng. Buzzwords er digital indkøbsassistent, personlige tilbud, digitale kuponer og loyalitetsprogrammer.
Smart stores
Den hastige digitalisering af detailhandlen har også ført til, at de fysiske butikker udstyres med mere og mere teknologisk intelligens. Der er opstået alsidige automatiserede butikskoncepter, hvor indkøbsprocessen i høj grad er digitaliseret. Sensorer og billedegenkendelsesteknologier spiller en væsentlig rolle, men anvendes også i forbindelse med andre applikationer såsom ‘smarte’ hylder, der overvåger lagerbeholdninger og identificerer udsolgte varer, intelligent elektronisk hyldemærkning og displays.
Fokus på mere end bare salg
For at offline detailhandelskoncepter skal have succes, er det ofte ikke længere tilstrækkeligt at begrænse sig til en ren salgsfunktion. I stedet handler det om at gøre butikken til et sted, hvor folk føler sig hjemme, elsker at bruge lidt tid og ikke kun henvender sig på grund af ordentlig indkøb. Design, materialer, lys, og sågar madservice, men også digitale tilbud bidrager afgørende til succesen.
Energiledelse
Præcis styring og overvågning af energiforbruget i detailforretningerne vil i fremtiden blive en stadig mere kritisk succesfaktor for hver enkelt detailvirksomhed i lyset af udviklingen på energimarkedet. Innovative og smarte teknologiapplikationer vil spille en afgørende rolle for at bruge belysning og klimaanlæg effektivt og på en kundefokuseret måde på samme tid. Også her har brugen af AI-baserede analyse- og prognoseplatforme et stort potentiale.
Livlige bymidter
At gøre bymidter attraktive og levende i tider med stigende digitalisering er en af samfundets mest relevante opgaver for fremtiden. Der viser trends, at små lokale formater, der rammer det lokale ‘community’, fungerer optimalt anno 2023. Vi skal væk fra store hypermarkeder.
Foto: EHI Retail Institute