Vi har allerede set, hvordan andre industrier ændres drastisk som følge af deleøkonomi. Hvis forbrugerne begynder at overveje at leje, som et alternativ til at købe, kan det potentielt ændre hele modeindustrien.

Vi har på kort tid oplevet et skift i flere industrier som konsekvens af deleøkonomien, og det ser ud til, at det også vil ændre andre brancher hurtigere end først antaget. Tendenserne bredder sig nu til modebranchen, hvor flere brands er begyndt at forene udlejning med salg af tøj og accessoires.

Den amerikanske tøjudlejningsplatform Rent the Runway, med 10 mio. abonnenter, blev med deres lancering i 2009 et kæmpe hit blandt kvinder, der ønskede at leje kjoler og festtøj til specielle begivenheder.

Nu åbner Rent the Runway op for eksterne platformspartnerne, der kan udleje fra eget lager. Hunter, The North Face, Rebecca Minkoff, LK Bennett, Marchesa og Levi’s er blandt de 39 modebrands, som allerede har indgået et samarbejde med den amerikanske tøjudlejningsplatform.

Flere og flere modebrands ser altså fordelene ved de nye forbrugsmønstre og indtjeningsmuligheder, der er opstået med udlejningskonceptet, og satser på, at dette bliver en stor tendens inden for modeverdenen.

 

Ny forbrugeradfærd giver nye muligheder

De nye måder at forbruge på betyder også helt nye forbrugsmønstre. Rent the Runway fortæller, at kvindernes tøjpræferencer er anderledes, når det kommer til at leje end at købe. For eksempel har de mest populære farver, i den traditionelle detailhandel, tendens til at være neutrale toner som sort, blå og grå, da kunderne ønsker at få så meget ud af tøjet som muligt. Men når det kommer til at leje, har kvinderne tendens til at være mere interesserede i de moderigtige kollektioner.

“Farver, prints og udsmykning. Det er dybest set de ting, der ikke føles rationelt at eje, som brugerne lejer via platformen. Dette er spændende for vores platformspartnere, fordi de kollektioner, der måske ikke sælger så godt i et traditionelt salgsmiljø, netop efterspørges her,” fortæller COO Maureen Sullivan fra Rent the Runway, til trendbureauet Fast Company.

Forbrugeren får på den måde mulighed for at prøve produkter, som de måske ellers ville have tøvet med at købe.

 

Et bæredygtigt alternativ

Udover nye forbrugsmønstre kan det at leje være et mere bæredygtigt alternativ til fast fashion, som oftest omtales negativ for dets påvirkning af miljøet. I stedet for at købe et stykke tøj og bære det få gange, før det smides ud, ville det at leje tøjet sikre, at hvert element bæres mange gange af mange brugere. Og hvis lejetendensen for alvor får fat, kan brands opleve at kunne producere mindre, og tjene penge hver gang én vare lejes.

Men udlejning har også miljømæssige konsekvenser. Tøjet skal nemlig sendes frem og tilbage og kræver samtidigt flere ture forbi et renseri. Dette betyder blandt andet, at der skal stilles krav til rengøringsmetoderne, så de er så grønne og ikke-giftige som muligt.

 

Er forbrugerne klar til at gå fra at eje til at leje?

Det vil sandsynligvis tage mange år før den gennemsnitlige forbruger ændrer adfærd, da vi som forbrugere er så vant til at eje vores tøj. Men flere aktører i modeindustrien forventer, at skiftet vil ske hurtigere end forventet, især efter at andre industrier er ændret drastisk som følge af deleøkonomien.