Vi har længe været vant til, at det er de store byer, som har det største udvalg og de flotteste butikker. Men den tendens ser ud til at være vigende for et større fokus på det lokale.

Det at handle kan efterhånden foregå hvor som helst – fysisk, online eller virtuelt. Og det er derfor ikke længere nødvendigt at besøge de største byer for at købe de ting, som vi ønsker. På den baggrund har de mindre lokalsamfund og butikkerne der fået et opsving, da forbrugerne her får en følelse af et fællesskab, som de ikke får andre steder.

Samtidig er der en tendens til, at folk fra byerne i stigende grad søger mod landdistrikterne, og dermed tillægger forbrugerne i stigende grad deres lokalsamfund vigtighed, ligesom de også bliver mere stolte af det sted, de bor.

Forbrugerne flytter derudover flere og flere af deres sociale aktiviteter og shoppingvaner til onlinekanaler, hvorfor mange brands bliver nødt til at overveje deres eksisterende rolle.

Fremtidens gågader og shoppingområder bør på den baggrund blive bygget op omkring nytteværdi, relevans og meningsfulde forbindelser – for eksempel kunne en fusion mellem et apotek og wellness give anledning til at fremme en sund livsstil. Det kunne også være en cafe, der samtidig med at tilbyde kaffe, også tilbyder et sted at arbejde samt mødefaciliteter.

For fremtidens brands handler det dermed om at være fleksibel og om at eksperimentere, og tiden er kommet til at udfordre den traditionelle detailhandelsstrategi.

Kilde: Insider Trends

 

Foto: Unsplash