De danske netbutikker kan gå ind i det nye år med optimisme. En ny undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, viser, at hver tredje dansker vil handle mere på nettet i 2019 end i 2018.
En ny undersøgelse fra FDIH viser, at de danske forbrugere vil bruge endnu flere penge på nettet i 2019. Hver tredje forbruger svarer, at de forventer at handle mere på nettet i 2019. Til sammenligning svarer blot 6 procent, at de vil bruge færre penge online. Det overrasker ikke adm. direktør for FDIH, Niels Ralund:
”Selv om det ikke er vildt overraskende, så er det nogle dejlige tal at starte det nye år på. Det giver grund til at tro, at vi igen går et forrygende og rekordomsættende e-handelsår i møde.”
Heller ikke forbrugerøkonom hos Nordea, Ann Lehmann Erichsen, er overrasket over de positive takter for nethandlen.
”Den stigende købelyst er en kombination af flere ting. Netbutikkerne er blevet hammerdygtige, forbrugerne er helt trygge ved at handle på nettet, og så går det godt i dansk økonomi. Det giver grund til optimisme, og derfor er det helt naturligt, at forbrugerne vil handle endnu mere på nettet.”
Oplevelser og tøj hitter
Inden for næsten alle varekategorier vil netbutikkerne umiddelbart opleve vækst i 2019. Især de webshops, som sælger Kulturoplevelser og Tøj, sko og smykker, kan se frem til et vækstrigt år. Derimod falder Rejse-kategorien en smule. Ifølge Ann Lehmann Erichsen hænger det blandt andet sammen med øget klimabevidsthed.
Forbrugerøkonomen understreger samtidig, at det er vigtigt at have in mente, at undersøgelsen fra FDIH blev lavet i december 2018, når man kigger på stigning og fald i de enkelte kategorier.
”Her er der nogle, der lige vil have købt elektronik til Black Friday eller den årlige rejse, og derfor er de mere tilbøjelige til at svare, at de ikke vil købe nyt elektronik eller endnu en rejse.”
Undersøgelsen fra FDIH viser også, at de forskellige forbrugergrupper bruger penge på forskellige kategorier. De unge og børnefamilierne vil eksempelvis købe mere tøj i 2019, mens pensionisterne vil prioritere at bruge mere på at rejse.