Grundet et forandret messelandskab og udviklingen i branchen vælger arrangøren bag den tyske modemesse at dreje nøglen om. Messen har været afholdt siden 2003. Fremover vil de satse på ‘lillesøster’-messen.

Premium Berlin, der i mange år har været en succes i modebranchen, vil ikke finde sted i januar 2024. Udviklingen i branchen og den ændrede globale økonomiske situation skaber en række af udfordringer:

“Premium var mere end bare en messe. På 21 år har vi opnået meget. Vi har været scenen for utallige succeshistorier i industrien og forenet hele verden med Berlin. I processen er vi blevet kreative konsulenter, konferencearrangører, forlag, tech-eksperter og detailhandlere, og vi har etableret den første Fashion Week i Tyskland og underholdt hele industrien. Vi har lanceret priser til unge talenter, og i årenes løb har vi set mange store aktører komme og gå. Vi har fået venner og lært meget, hvilket jeg er meget taknemmelig for. Men vi er også iværksættere, og intet koncept varer evigt. To årtier er lang tid, hvor Premium har præsteret absolut mod alle odds,” siger Anita Tillmann, der er en del af ledelsen hos Premium.

Premium, der startede som en outsider i 2003, udviklede sig hurtigt til noget ikonisk for branchen. De originale koncepter og tilgange var banebrydende og har formet messeverdenen gennem tiden. Men som det så ofte er tilfældet i den hurtigt bevægende modebranche, kommer selv succeshistorier til en ende. Ledelsen bestående af Anita Tillmann og Jörg Arntz så ændringen og banede vejen for messen Seek, der blev lanceret i 2009 – en lillesøster til Premium. Fremover vil ledelsen satse og prioritere Seek, fortæller Jörg Arntz:

“Vores fleksibilitet og kreativitet gør det muligt for os at reagere dynamisk på ændringer og altid tilbyde innovative løsninger. Sammen stræber vi efter fortsat at sætte standarder i vores branche og have en positiv indflydelse på fællesskabet. Vores aktionær Clarion er verdens fjerdestørste messe- og eventarrangør, og de satser på Seek-konceptet, der sidste sommer genererede bedre resultater i direkte sammenligning med Premium. SEEK-generationen repræsenterer fremtiden. Sammen med vores partnere er vi klar til at tackle de aktuelle udfordringer og finde løsninger sammen, nu og i fremtiden. Hele industrien har ændret sig betydeligt i de seneste år og gennemgår stadig en transformation. Det står klart, at store messer ikke længere er i tråd med tiden. I stedet er boutique-messer og specialiserede arrangementer på mode. Messer som Seek muliggør en tættere forbindelse mellem udstillere, besøgende og samfundet, hvilket er af stor økonomisk og social betydning i dagens verden.”

Foto: Premium Berlin