Antallet af danskere, som vil bruge penge på Black Friday, er på niveau med 2017. Black Friday voksede stort fra 2016 til 2017, men nu tyder det på, at udsalgsdagen har fundet sit niveau. Det viser en ny måling udført af YouGov for Nordea.

 

Af Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom, Nordea

 

Fire ud af ti danskere agter at bruge penge på Black Friday i år. Det er på niveau med 2017. Mens Black Friday storvoksede fra 2016 til 2017, tyder alt på, at Black Friday og Cyber Monday har fundet sit niveau.

Black Friday er mest populær hos børnefamilierne og de ’unge’ under 40 år, mens de midaldrende og de ældre i høj grad holder sig væk. Og så kom færre af sted på tilbudsjagt sidste år, end de selv forudsagde. Det viser en ny måling udført af YouGov for Nordea.

 

Black Friday og Cyber Monday kickstarter julegavehandlen

Børnefamilierne (26 procent), kvinderne (20 procent) og de under 40 årige (31-24 procent) vil købe julegaver under Black Friday.

Lidt mere end hver tiende vil benytte de gode tilbud til at købe noget, de mangler, mens lige så mange forventer, at Black Friday og Cyber Monday bliver dagen, hvor de kommer til at hælde impulskøb i indkøbsvognene.

I den sammenhæng vigtigt at bemærke, at signifikant flere mænd (13 procent) end kvinder (9 procent) forventer at gøre ’impulskøb’ den dag.

 

Nethandlen et hoved foran

Når danskerne planlægger deres indkøb på Black Friday og Cyber Monday, er der 7 procentpoint flere, der alene vil købe ind på nettet (24 procent) sammenlignet med andelen (17 procent), som alene vil gå i butikker. Lidt over havdelen, af dem der vil handle, vil både tjekke tilbud på nettet og i de fysiske butikker.

Ser vi på dem, der alene vil nethandle gode tilbud, er det mændene, der stempler ind, de under 40-årige og børnefamilierne. Kvinderne vil man derimod finde ude i butikkernes kassekøer.

 

Sidste års rekord slås måske i år

Sidste år angav 42 procent, at de ville handle på Black Friday/Cyber Monday, men kun 31 procent kom faktisk i gang og fik handlet. Alligevel var Black Friday den største handelsdag nogensinde. Der blev brugt over 2,11 mia. kroner.

I år vil fire ud af ti danskere handle, og hvis de fleste af dem faktisk handler, kan sidste års rekordforbrug let passeres.