Danskerne har i gennemsnit lagt 18 procent flere onlinebestillinger i december end sidste år, og særligt tøjbranchen har nydt godt af den stigende onlinehandel i julen. Det viser en ny opgørelse fra DIBS.
Med blot tre dage til juleaften kan de danske onlinebutikker så småt begynde at gøre status over julehandlen i december.
De danske webshops kan indtil videre se tilbage på en rekordtravl december. I de første 19 dage af julemåneden har danske onlinebutikker oplevet en markant stigning i antallet af handler sammenlignet med 2017. Det viser en opgørelse fra DIBS, en del af Nets.
For selv om der endnu mangler nogle potentielle handelsdage inden julefreden sænker sig, så har den digitale julehandel i år oplevet en stigning i antallet af handler på samlet 18 procent i perioden fra den 1. til og med den 19. december sammenlignet med samme periode i 2017.
”Julehandlen er i den grad rykket online, og det er glædeligt at se, at danskerne i en sådan grad har taget onlinebutikkerne og onlinehandelens muligheder til sig. Hos DIBS kan vi samtidig notere os, at julehandlen ligger mere eller mindre i tråd med vores generelle forudsigelser for nethandelen i Danmark,” lyder det fra Henriette Høyer nya svenska casinon, salgsdirektør i DIBS, i en pressemeddelelse.
De største enkeltstående stigninger er sket den 16. og 17. december, hvor antallet af transaktioner henholdsvis steg med 88 og 90 pct. sammenlignet med året før, mens andre dage i december har haft mere moderate stigninger omkring de 20 procent.
Tøjbranchen i front
Ser man på hvilke produktgrupper, der har nydt godt af den stigende onlinehandel i julen, så er der især ét segment, som ser ud til at have haft ekstra travlt i december. I en nylig rundspørge udført af YouGov på vegne af DIBS svarer 53 procent af de adspurgte danskere, at de primært har købt tøj, sko og tilbehør på nettet som julegave.
Kilde: YouGov på vegne af DIBS Payments Services A/S. Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov.