En analyse fra Dansk Erhverv viser, at den samlede omsætning inden for detailhandel med beklædning og fodtøj er steget minimalt fra 2014 til 2019. I 2016 var omsætningen på sit højeste, hvis man sammenligner med de seneste fem år. Siden hen har tallet dog været dalende.

Det er ikke nogen hemmelighed, at detailhandlen har været presset i længere tid. Flere store virksomheder må dreje nøglen om grundet tab af kunder, og flere specialforretninger kan mærke det pressede marked i sine årsregnskaber.

En ny analyse fra Dansk Erhverv fremlægger udviklingen i økonomien inden for detailhandel med beklædning og fodtøj inden for de seneste år.

Fra januar 2014 til marts 2019 er omsætningen inden for detailhandel med beklædning og fodtøj kun steget med 6,6 procent. Det er lavt set i forhold til den samlede økonomi, der siden januar 2014 er steget med 24 procent.

Omsætningen inden for detailhandel med beklædning og fodtøj toppede tilbage i 2016, hvor omsætningen rundede 26 mia. kroner. Siden hen har omsætningen kun været faldende, og i 2018 lå omsætningen således på 25,6 mia. kroner.

Det er især fjerde kvartal i årenes løb, der har defineret årsomsætningen for detailhandel med beklædning og fodtøj. I fjerde kvartal af 2016, hvor omsætningen på årsbasis toppede, var omsætningen også på sit højeste i fem år med 7,5 mia. kroner. I fjerde kvartal af 2018 dykkede omsætningen til 7,1 mia. kroner og blev den laveste inden for de sidste fem år.

 

Butikker lukker og nethandlen stiger

Den faldende omsætning afspejler sig tydeligt i udviklingen af antal arbejdssteder inden for detailhandel med beklædning og fodtøj.

Antallet af arbejdssteder med beklædning og fodtøj er nemlig gået fra 5.900 i 2008 til 4.500 i 2017. Det er et fald på 23,5 procent.

I relation hertil viser analysen, at salget inden for onlinehandel er steget. Der har siden 2008 nemlig været en stigende tendens til, at flere og flere danskere har handlet tøj, sports- og fritidsudstyr på nettet.

I 2008 lå andelen af 16 til 74-årige, der har handlet inden for kategorien på nettet, på 42 procent. Andelen er siden hen steget og lå i 2018 på 65 procent, hvilket svarer til en stigning på 23 procentpoint i løbet af 10 år.