Omsætningen er faldet hos mere end halvdelen af erhvervslivet, og mange er bekymrede for likviditeten. Det viser en ny medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv, der tegner et billede af de økonomiske konsekvenser af coronapandemien.

Den igangværende coronapandemi og dens følger har gjort og gør fortsat livet svært for mange virksomheder. Forbrugertilliden styrtdykker, og erhvervstilliden er på sit laveste niveau nogensinde.

I den nu tredje coronaspecifikke medlemsundersøgelse opgør arbejds- og erhvervsorganisationen Dansk Erhverv de økonomiske konsekvenser af Covid-19 i en afdækning af udviklingen i omsætning, likviditet og lønomkostninger i perioden fra den 1. marts til den 14.-15. april, hvor dataene er indsamlet.

Heraf fremgår det blandt andet, at omsætningen i perioden er faldet hos 67 procent af virksomhederne, og at den gennemsnitlige omsætning i marts og april er faldet med 32 procent. 46 procent af virksomhederne i undersøgelsen har oplevet et fald i omsætningen på mindst 35 procent. Undersøgelsens nøgletal har stort set ikke ændret sig siden Dansk Erhvervs anden coronarelaterede medlemsundersøgelse om de foreløbige økonomiske konsekvenser i uge 13.

”I dette tilfælde er ingen udvikling desværre ikke en god ting, da det betyder, at omsætningstabet har varet ved i endnu tre uger,” skriver Dansk Erhverv, der meddeler, at flere virksomheder end tidligere forventer at bruge mere end seks måneder på at få omsætningen tilbage på niveau med før krisen.

 

Oplevelseserhvervene og detailhandlen er hårdest ramt

Det er dog ikke alle virksomheder, der lider lige meget under krisen, men kun ni procent oplever større efterspørgsel og omsætning på deres varer eller ydelser. Knap hver fjerde melder om uændret omsætning.

Anderledes ser det ud for oplevelseserhvervene, der er den del af branchen, som er hårdest ramt. 98 procent angiver, at de har haft lavere omsætning som følge af regeringens smittenedsættende tiltag. Næstværst står det til for detailbranchen, der dog af Dansk Erhverv deles i to: Supermarkeder, købmænd og dagligvareforhandlere og så den øvrige detailhandel.

38 procent af virksomhederne i den førstnævnte kategori oplever lavere omsætning. For anden del, eksempelvis tøjbutikker og isenkræmmere, har 88 procent oplevet faldende omsætning.

”At det særligt er oplevelseserhvervene samt visse dele af både detail- og transportbranchen, som er ramt af lavere omsætning, kan hænge sammen med, at det er de brancher, som blev ramt først, da danskerne blev bedt om at holde afstand og blive hjemme. Desuden blev en lang række forretninger i disse brancher lukket ved påbud,” skriver Dansk Erhverv.

 

Hver fjerde frygter at løbe tør for likviditet

Den manglende omsætning gør likviditeten til et problem, og hver fjerde respondentvirksomhed svarer, at de kan løbe tør for likviditet inden for to måneder. Hver femte har været i banken for at bede om mere likviditet.

Derudover har mange virksomheder været i banken og bede om lån eller øget kassekredit.

Tallene skal blandt andet ses i lyset af, at landet i perioden har været lukket ned. Næsten halvdelen, 43 procent, mener ikke, at den igangværende genåbning er gået langt nok.

Erhvervs- og arbejdsorganisationen estimerer, at det samlede produktionstab i serviceøkonomien, som omfatter brancherne handel og transport, information og kommunikation, erhvervsservice og kultur, fritid og anden service, i perioden bliver på et sted mellem 48-74 mia. kroner. Der tages dog forbehold for, at estimatet er forbundet med stor usikkerhed.

Læs mere om undersøgelsen fra Dansk Erhverv og hent den fulde undersøgelse som pdf her.

 

Om undersøgelsen fra Dansk Erhverv

De data, der ligger til grund for undersøgelsen, er indsamlet mellem den 14. og den 15. april 2020. Dataene dækker således perioden mellem den 1. marts til den 14.-15. april i år. 1.015 af organisationens medlemsvirksomheder har svaret på undersøgelsen.

Dansk Erhverv gør opmærksom på, at regeringen og myndighederne den 11. marts i år introducerede de første midlertidige restriktioner for danskernes adfærd for at sænke smittefaren. Disse har ramt virksomhederne, idet arrangementer er aflyst, kunder er blevet væk, og medarbejdere er hjemsendt.

Endvidere meddeler organisationen, at undersøgelsens konklusioner skal ses i lyset af, at første fase af Danmarks genåbningen er varslet den 6. april med virkning fra den 15. april.

”De mange politiske tiltag, som har til hensigt at holde hånden under nødlidende virksomheder og deres medarbejdere, er også et væsentligt bagtæppe for konklusionerne. De observerede konsekvenser er altså til trods for hjælpepakker med videre. Vi noterer dog, at det på tidspunktet for dataindsamlingen endnu ikke har været muligt at få implementeret alle de besluttede hjælpepakker og tiltag,” skriver Dansk Erhverv.