En reparation af et par slidte sneakers ledte den 21-årige Karl Faurholt mod en karriere inden for skomode.

At droppe ud af gymnasiet behøver ikke at være en dårlig idé. Det var det hvert fald ikke for den 21-årige Karl Faurholt. Han gik som så mange af sine venner i gymnasiet, men en dag gik der hul i Karl Faurholts ene sko, og det kickstartede en helt ny retning i livet for den dengang 15-årige dreng. Det skriver DBA Guide på sin hjemmeside.

Den første lapning var på Karl Faurholts egen sko. Et hul blev dækket med stof, hvor tegneseriekarakteren Spiderman figurerede. Skoen blev bemærket, og efter flere forespørgsler om købssted indså Karl Faurholt, at det kunne være en karrierevej. Gymnasiet blev droppet – og den unge iværksætter lever nu af at udsmykke og sælge sneakers online og i hans butik i København, Karlkicks.

Størstedelen af skoene, som Karl Faurholt re-designer, er købt brugt, og det er særligt mærkesko, der er udgået eller i limited editions, der er eftertragtede.

Der er ingen tvivl om, at de unge mennesker er vilde med de unikke sneakers-design – og ifølge Karl Faurholt kan de re-designede sko ikke blive specielle nok.

”Det handler dybeste set om, hvilket signal man vil sende. Jeg har både sko fra Yeezy og Christian Louboutin, der er dyre sko, som kun findes i limited editions. Men til nogle af mine kunder er de stadig ikke specielle nok,” udtaler han i en pressemeddelelse.

Karl Faurholts re-designede sneakers kan ses på de sociale medier. På Facebook har Karlkicks lige nu mere end 41000 følgere og på Instagram følger næsten 16000 mennesker med, når Karl lægger nye billeder eller videoer op af sine sko-designs.