Apati viser det nye brands anden kollektion frem under CIFF. For stifter Morten Graversen har det krævet nytænkning både at fokusere på design og ikke at gå på kompromis med bæredygtighed og arbejdsforhold.

Et nyt modebrand har set dagens lys. Brandet har fået navnet Apati og er stiftet af Morten Graversen, som savnede et tøjbrand, der både fokuserede på design og kvalitet. Med formodningen om ikke at være den eneste, der synes, kvaliteten hos forskellige brands haltede, har Morten Graversen realiseret drømmen om at starte sit eget brand.

Apati skaber klassisk damemode med et tvist, hvor kvaliteten er i højsæde. I Apatis produktion bliver der taget hensyn til både menneskelige og miljømæssige aspekter. Alt tøjet bliver syet i Europa, og stofferne er lavet af naturlige materialer og bliver produceret i Frankrig og Italien.

Udfordringer ved at starte nyt brand
Der har været en del udfordringer forbundet med at satse benhårdt på kvalitet over hele linjen.

”Det er selvfølgelig ikke let at starte et nyt brand op, hvor kvaliteten skal være i højsædet. For kvalitet koster. Og vi er hverken villige til at gå på kompromis med kvalitet, bæredygtighed eller arbejdsvilkår hos vores producenter. Så vi har måtte tænke i andre løsningsmodeller,” siger Morten Graversen i en pressemeddelelse.

En af løsningsmodellerne var at basere den første kollektion på pre-orders, hvor der er kun blev produceret det antal styles, som der blev bestilt. En fordel ved, at første kollektion var baseret på pre-orders, er, at det har givet et indblik i, hvilke styles der er populære hos målgruppen.

Brandets anden kollektion tager afsæt i, hvad der var stor efterspørgsel på i Apatis første kollektion, og den kan opleves på CIFF til Københavns modeuge.